01.03

броят

архив

контакт

връзки

за нас

 

2007

    БЮЛЕТИН ЗА СЛУЖЕБНО ПОЛЗВАНЕ

Явор Гърдев:

ХАНОХ ЛЕВИН Е МНОГО ПОВЕЧЕ МОНТИ ПАЙТЪН, ОТКОЛКОТО БЕКЕТ

Между две пътувания в Германия, където Явор Гърдев представя пърформанса "Визуална полиция", успяваме да поговорим за домашния абсурд на "Крум", кризите на емиграцията и кога комедията става играчка-плачка

- Как стигна до теб пиесата на Ханох Левин "Крум"?

- Когато поставях "Бурята" в Турция, драматург на трупата там беше Джанан Каръмсой. Тя работи в драматургическия отдел на Турския национален театър. В този отдел се четат много пиеси за репертоара на турските държавни театри. Тя чете огромно количество драматургически текстове от цял свят. Много повече, отколкото имам време да прочета аз. Та помолих я веднъж годишно да ми праща 5-те най-хубави пиеси за сезона, които е прочела и смята, че ще се харесат и на мен. Когато ми изпрати първите пет, една от тях се оказа "Крум".



- Защо ти се стори подходяща за варненския театър?

- Тази пиеса може да се изиграе добре само от трупа, която е в много добри вътрешни взаимоотношения и, в която цари атмосфера на непресторено приятелство. Има много действащи лица, участват 17 актьори, като много малка част от тях са изявено главни герои. Така, че това е колективен проект, а варненската трупа е много подходяща за такъв тип работа. Пиесата е много популярна и в Европа. Дори сега в Израел се учудват на този ренесанс на интереса към Левин. Едва сега, след смъртта си, Левин се радва на истински голям интерес по целия свят. Разбира се, той и приживе е бил доста превеждан и игран извън Израел, но предимно в Северна Америка. Сега обаче има действително голям интерес към творчеството му и в Европа. Тази пиеса в момента се играе във Франция, Полша, Германия, Румъния. Писана е през 1975 но има изживява реактуализация в момента. Рядко човек има толкова приятна драматургическа изненада и може да разпредели толкова много актьори в едно представление. Това е вечният проблем на режисьорите, че трябва да правят много прецизна селекция сред актьорите и понякога се налага да отрежат възможността на много хора да играят.

- Как събираш толкова много актьори в това камерно пространство?

- Ами, натъпквам ги в декора и затискам вратата с крак, докато влезе публиката и започне спектакълът. Тогава пускам вратата и те просто се изсипват на сцената......
Всъщност използваме средния формат - най-обичаният от нашия екип формат. Той предполага близост на публиката с актьорите, които играят, но от друга страна, дава възможност и да се използва голямото сценично пространство, т.е. ползваме всички удобства на сцената, но едновременно с това публиката е качена на нея - близо е. Това е съвременен формат на театрално общуване, който в България трудно се прави, защото театралните ни салони и сцени носят архитектурните тенденции на отминали театрални времена, а в България модерни театри не се строят (с изключение на един – театрална работилница Сфумато) Представлението Крум е построено на реактивен игрови принцип, в него са важни непосредствените реакции на актьорите и не можем да си позволим голяма дистанция между тях и публиката, защото така убиваме непосредствената чувствена комуникация. Определено при представления, които залагат на емоционалността, далечната дистанция е пречка.

- Спомена, че пиесата е писана през 1975. Защо мислиш, че е актуална и днес?

- Единственото нещо в пиесата, което издаваше, че е писана преди повече от 30 години е, че по едно време персонажите говорят за някакъв грамофон. Нищо друго в нея не издава давността й и не отправя погледа назад. Тя е съвършено актуална, даже по парадоксален начин се вписва в дебата за глобализацията. По примера на Чехов, пиесата се нарича на името на протагониста - Крум, както, да речем, Иванов или Платонов. Тя изглежда концентрирана предимно върху проблема на този основен персонаж, но това не е съвсем така. Защото покрай него един цял квартал от хора биват, така да се каже, екзистенциално експонирани пред нас. Крум звучи съвсем домашно в България, защото и името е познато. Това е един чудесен ефект. В началото се притеснявах, че ще дразни и ще бъде проблем, но ето че сега се оказа обратното - ефектът не е на отчуждение, а на приближение. И доколкото пиесата третира проблемите на малката страна, проблематиката е много сходна с нашата. Даже мисля, че когато се играе в България, тази пиеса има по-голям шанс да бъде разбрана, отколкото когато се играе в големи страни като Франция или Германия. Защото проблемът е точно за затворената култура, за затворения език, за затворената среда, от която дори да искаш да избягаш, не можеш, защото по рождение си завързан за нея. Даже и икономическата свобода се оказва голям мит, голяма илюзия. Тази пиеса засяга и кризите на емиграцията, защото много хора успяват да се реализират в чужбина, но едновременно с това продължават да страдат от липсата на собствена среда, от липсата на адекватен социален живот, от близки приятелства. Най-хубавото в Крум е, че пиесата е написана с изключително остроумен диалог и абсурдно чувство за хумор, което през цялото време държи всичко на ръба на тоталния абсурд. Накрая пиесата детонира трагическия си заряд, въпреки че е била забавна и даже смешна през по-голямата част от времето.

- Ще поставяш и друг текст на Ханох Левин в София...

- В София няма да поставям точно пиеса, а селекция от негови миниатюри - скечове. Има голямата разлика - Крум е кохерентна пиеса с видима и ясна драматургическа структура, а в Театър 199 ще поставя множество мънички пиески, които имат връзка, но тя е по-скоро асоциативна, отколкото сюжетна - екзистенциалната проблематика. Това е основната разлика, иначе стилът е доста сходен. Ханох Левин има много ясно отличим стил. Това е човек, чийто слог трудно може да се сгреши. Текстовете са в една екзистенциална, абсурдистка традиция, но неговите парадокси са някак много ясно разграничими от европейската абсурдистка традиция, по-скоро приличат на Монти Пайтън, отколкото на Бекет.

- Откъде е този интерес към комедията?

- Аз нямам интерес към комедията, а по-скоро към трагикомедията. Дори в "Крум" има един тактически постановъчен ход - публиката бива някак подлъгана в началото, че става дума за комедия, докато в един момент нещата рязко се пречупват и се получава играчка-плачка. Такива неща на мен много ми харесват.


Разговаря Зорница Кънчева
Снимки Архив Драматичен театър Варна

  
ОБРАТНО
  

stalker.bg

 

 

 

 

 

 

 

 


 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 
 
 
 

 

© Copyright 2005 - Stalker Project - Studio IDA