Димитър Трайчев КОЛЕКЦИЯ ФЕСТИВАЛЕН ПЛАКАТ ОТ ВАРНА
1978 - 2001
Броят е илюстриран с фестивални плакати, работа на СТАЛКЕР холдинг
Варна никога не е била удачно място за открития, но за това пък винаги е била удачно място за консумиране на благата, произтичащи от тях. Изключения като графичният бум през 80-те, легендата Вулкан, даже и тази експозиция, само потвърждават правилото. Този проект получи първата си покана от 40-ия международен фестивал Мартенски музикални дни Русе 2000 и беше включен в цялостния художествен проект заедно с най-авторитетните центрове за съвременно изкуство у нас. Последва експониране във Варна по време на ММФ Варненско лято. След показа в Софийска градска галерия и в Градската библиотека на Шумен тази колекция ще бъде дарена на Държавния архив - Варна. Събраните и селекционирани плакати отразяват главно продукцията от последните десет години. Колекцията засега няма претенции за пълна историческа ретроспекция.
Доайен на фестивалния плакат във Варна е Иван Кенаров. Той създава не замо знака на фестивала, получил изключителна международна популярност, но и заедно с фотографа Росен Донев през 80-те години трасира пътя за реализация на цялостни визуални концепции. Всичко, правено след това, е само потвърждение на посоката, в която бяха насочени усилията на Иван Кенаров и неговия екип. И гражданството, и прословутата варненска музикална общественост, и даже управляващите сякаш прозряха, че без единен образ фестивалът няма бъдеще.
В годините на демокрация, чрез конкурси или пряко възлагане, новите поръчващи с променлив успех се опитваха да запазят статуквото в условия на постоянно орязван бюджет. Предприемачите в областта на рекламата разбраха, за голямо свое съжаление, че без художник, дизайнер или поне без човек с прилична визуална култура по никакъв начин не могат да се впишат в стандартите за подобен тип задачи. Скромeн e списъкът на юридическите и физически лица, които имат отношение, от една страна към проблемите на графичния дизайн и полиграфическата реализация, а от друга към регионалните управленски структури на културата. Художниците, работили през последните 10 години за фестивалните визии са: Антоанета Радоева, Сашо Анастасов, Боян Янев, Петър Петров, Венцеслав Антонов, Кирил Гогов и фамилия, Димитър Трайчев.
Художествените и полиграфическите резултати за това състояние на нещата са учудващо прилични. Първо, защото на пазара вече има грамотни хора, които се занимават отговорно с предпечат. Второ, ръководителите на местните полиграфически мощности споделят идеята, че макар и унизително скромен, рекламният бюджет на варненските фестивали трябва да си остава във Варна. И трето, че инфарктните срокове за печат не позволяват заиграване с любимата на варненските предприемачи Дунав Прес.
От това обаче не следва, че поръчващите формулират адекватно проектозадание и преследват целите, заложени в него. Хаосът около финансирането и мъглявите намерения за тенденциите в програмата продължават до ден днешен. Крайно време е всички заинтересовани страни да седнат на масата и да си отговорят на въпроса: за кого бие камбаната или кого обслужват международните фестивали във вида, в който ги познаваме до болка. Поне, за да не виждаме повече по улиците оригиналните идеи на самотни ентусиасти художници, спасяващи управленски дузпи, а да проследяваме създаването на единнния и адекватен медиен образ - така нужен на малкото стойностни неща, които се случват в нашата държава.