01.06

броят

архив

контакт

връзки

за нас

 

2006

    БЮЛЕТИН ЗА СЛУЖЕБНО ПОЛЗВАНЕ

Международен театрален фестивал Варненско лято 2006
Селекционерът Димитър Чернев:
В ЦЕНТЪРА НА СЕЛЕКЦИЯТА СА ЧОВЕШКИТЕ ВЗАИМООТНОШЕНИЯ,
НЕ РЕЖИСЬОРСКИТЕ ХВАТКИ
Една селекция се формира от две неща - от личните пристрастия на този, който я прави, и от това, което предлага театралният сезон. Исках да подбера спектакли, които звучат човешки и връщат емоцията на база на качествени текстове. В никакъв случай не става въпрос за тип латино сапунки, а за нещо, което съдържа сериозна екзистенциална психология, но в стоплен от чувствата план.

В основата на моите предпочитания по отношения на театъра са човешките взаимоотношения. Това между другото е англоезичният приоритет. Този сезон очевидно тези тенденции се завръщат в българския театър. Интересът всъщност не е съвсем към психологическия театър, а към онзи театър, който поставя в центъра, не режисьорските хватки, не идеологията, постулатите, философските смисли, а живота на човешката душа. В този смисъл седемте спектакъла са разположени в тази територия. Те се занимават с чувствата, но не в тяхното дребнаво-битово или конюнктурно съществуване, а в техните важни за човека измерения.

Затова си мисля, че ако трябва да сложа друго мото на селекцията си, то ще е "Зрителят избира". Мисля си, че масовият зрител, независимо от възрастта си би избрал да гледа именно тези постановки, защото те го увличат емоционално със своята атмосфера. Те не го оставят в ситуацията на просто прехласване по прекрасните режисьорски хватки или сценография, не го въвеждат в зоната на рационалното възхищение, а емоционално го всмукват в себе си. Така се получава този диалог, който е и голямата мисия на театъра, който е сбор между това, което става на сцената и възприемащия го зрител в залата.
Смятам, че театралният експеримент е много важен, но той не трябва веднага да се експонира и хората да бъдат, едва ли не обвинявани, че не го гледат. Неговата задача е да открива нови езици, които полека-лека да влизат в конвенционалния театър. В този смисъл мисля, че в един фестивал трябва да има и от едното, и от другото.



Експерименталните спектакли, с всичките им фанатизми и симпатични залитания, обикновено са дело на млади хора. Те са обект на внимание на сравнително тесен кръг зрители. Сега в България няма мощна вълна от експерименти. Дори най-върлите експериментатори като Възкресия Вихърова и Елена Панайотова заработиха по-спокойно, влязоха в конвенционални театрални структури, което не означава, че правят банален театър. И те почувстваха нужда техният език да бъде разбран
и да стигне до повече хора, отколкото да бъде техен, нов и провокативен и да им носи удоволствието, много пъти съмнително, на първооткриватели. Експериментаторските тенденции са на принципа
на махалото. Сигурно след 5-6 години отново ще се появят. Но това
е полезно усилие за театъра. Затова не бива да се противопоставят нещата. Не бива и да се залита, като се поощрява и преекспонира онова, което е експеримент само защото е ново. Ако то е стойностно
и се утвърди като ново, то ще освежи театъра.



Например в спектакъла на Теди Москов е интересно връщането към психологията, за която говорих, и човешките взаимоотношения. В него това е направено къде по-носталгично, къде по-комедийно, по-иронично, но някак няма ясна тенденция. Между другото, понеже получавам информация като главен експерт в Националния център за театър, т.нар. психологически театър е най-желаният от зрителите. Картината изглежда изравнена и успокоена, но пак казвам, това е временно състояние.

Няма такива шокове като Хъшове, за което съжалявам безкрайно. Този спектакъл е явление в българския театър, каквото едва ли ще се появи в следващите 5 години. Ако можех да подбера още една-две постановки, отговарящи на моето мото, сигурно щях да избера Братя Карамазови на пловдивския театър и Сън в лятна нощ на трупата в Пазарджик.


Записа Зорница Кънчева
 

  
ОБРАТНО
  

stalker.bg

 
 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 

 

 

 

 
 
 
 
 

© Copyright 2005 - Stalker Project - Studio IDA