01.06

броят

архив

контакт

връзки

за нас

 

2006

    БЮЛЕТИН ЗА СЛУЖЕБНО ПОЛЗВАНЕ

Зорница Кънчева

МОРСКОТО КАЗИНО -
СПОМЕН ЗА КЕБАПЧЕТА
СРЕЩУ ВИДЕОАРТ

Отдавна мина времето, когато да отидеш да хапнеш тройка кебапчета с гарнитура в Морското казино беше връх на социалистическия шик. В епохата на демократичните процеси името на най-престижния ресторант се свързваше предимно с цигански сватби и организирано хранене на туристи. От известно време казиното е затворено в очакване на следващото си превъплъщение.

От няколко дни обаче сънят на призраците в сградата беше смутен от нашествието на третото издание на международния фестивал за съвременно изкуство Product.



За участие в тазгодишния форум, който ще продължи до 9 юни, организаторите от сдружение Кера са поканили 50 артисти от 10 държави. Най-многобройна е групата от Германия, като българското представителство включва 9 творци.

Мотото на фестивала е Разделените нации, което според организаторите е особено актуално в днешната европейска ситуация. "В това издание на фестивала си позволихме да насочим вниманието на участниците върху процеси, които са променили истории, които са противопоставяли култури. Процеси, при които разделението е добило абсолютна мощ. Разделянето на нации, разделянето на бъдеще е важно за нашите култури и ние искаме да говорим за това. Искаме да знаем до каква степен трябва да бъдем разделени, за да усетим нужда от обединение", каза Йордан Ганевски, директор на фестивала.

"Видя ли онова с огледалата?" пък беше най-често чуваната реплика по време на откриването на форума. Изключително семплата, но ефектна инсталация Corridor 1.01 на Язуаки Китагава от Япония стана фаворит на публиката. С помощта на огледала артистът създава илюзията за допълнително пространство в тесния коридор.

Holy Alien e инсталацията на Бенедикт Ендер от Германия, която заема централното място в бившия син салон на казиното. За направата и са използвани актуалните в България найлонови торбички, напълнени с пясък.

Проектът на R&R от Холандия също спечели вниманието на посетителите. Най-вече с възможността да станеш част от собствен пърформанс като седнеш на черното кресло. Неудобният на пръв поглед фотьойл и ярко светещата крушка, изглеждат като току-що излезли от видеото на Depeche Mode In Your Room.

Изходната точка на видеото Писта за кацане е обикновена ситуация от ежедневието - една жена седи в леглото и гледа телевизия, когато в един момент започват да я атакуват самолети. Авторите Джени Михел и Михаел Хьопфер от Германия използват телевизията като тестсимулатор, която не дава само информация, но и поема реакциите на реципиента. Звукът във филма е колаж от шумове и записи от 2001 г., в някои, от които се говори за талибаните и войната в Афганистан.

В другото фестивално пространство - Градската художествена галерия, акцентът е върху инсталацията на Анкабута Мравките. Корейската художничка е започнала проекта си през 2004 г. с представянето на 3000 собственоръчно изработени мравки. Във Варна те наброяват 15 000, а краят на мравешката цивилизация е планиран за 2007 г., когато колонията ще бъде "потъпкана" на специален пърформанс.

Ако всичко това ви е заинтригувало, не пропускайте да се отбиете и в галерия Буларт, където главни действащи лица са Емил Миразчиев, Боряна Беджева и Райнигунгсгезелшафт.

Филмова програма от Франция, Германия и България, е част от съпътстващия афиш на форума. Под мотото Някои гледат в националната обсерватория Николай Коперник вървят продукции на Националното студио за съвременно изкуство на Франция - ФРЕСНОА, компилация от фестивала за документални и видео филми в Касел, както и българската програма Изкуство в безтегловност, представена от Червената къща.

В теоретичния модул акцентите са върху лекциите на Руен Руенов Аукционизмът в България и Културно рециклиране на постиндустриални пространства на Крис Торч. Сред гостите на фестивала са проф. д-р Урсула Панханс Бюлер, Барбара Хайнрих и Весела Ножарова.

 

  
ОБРАТНО
  

stalker.bg

 
 
 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 

 

 

 

 
 
 
 
 

© Copyright 2005 - Stalker Project - Studio IDA