Девет съкровища на траките трябва да са сензацията на това
лято.
Подобно струпване на ценности от тази цивилизация на едно място
у нас не е правено никога. Но опашки пред варненския
Археологически музей няма. Няма и да има. Грандиозната изложба,
която би шашардисала и най-преситения пътешественик, показва
какво значи на днешно време голямо събитие без реклама. Нито
един билборд из града, нито един афиш. Тук-таме брошурки се
намират из някои хотели на Златните.
А навън правят обратното. И един камък да имат, започва мощно
тръбене, че точно на него се е подпирал Аполон. Въртят се
картички, върви агресивна тв-реклама, екскурзоводите бетонират
рекламния рефрен с подробни разкази. Прави се кампания като за
избори.
Самото оформяне на изложбата също е лошо. Няколко вяли реда
разказват как и къде са били открити съкровищата. Нищо за света,
религията и културата на траките. Чужденците и без това трудно
разпознават какво стои зад думата трак. Групите „ол инклузив”
пък се вълнуват повече откъде да напазарят храна с намаление,
отколкото що за богатство пребивава под носа им.
А изложбата е невероятна. Само заради красотата, заради
несравнимото майсторство на изработката, заради живото излъчване
на тези ценности, човек трябва да посети „Съкровищата на траките”.
Те са материално свидетелство за една изчезнала цивилизация,
която е от нивото на Египет и Елада.
Всъщност въпреки ротите от учени-траколози, тези племена остават
невероятна загадка с техния хедонизъм и хармонична връзка с
божествената природа. Само трите ритона от Боровското съкровище
дават много храна за фантазията и мисълта, защото връзката им с
египетските символи - сфинкс и свещен бик, е очевидна. Нищо
чудно, ако утре поредният американски шарлатанин в литературата
сътвори книга по-дълбока и величествена от „Шифърът на Леонардо”,
зърнал веднъж съкровищата на траките.
|