Фестивалът Август в изкуството 2004
тази година се провежда под мотото Пътища / Енигми.
Тези понятия дават концептуалната посока за кураторско осмисляне
и конструиране на фестивала и изложбите, за селекцията на
участващите художници, за визуалната и смисловата интерпретация
на творбите им.
Пътища и енигми?! От най-дълбока древност до днес тези понятия
имат силата на важни, същностни символи за човешкия живот и
особено за отвеждането и пребиваването му в културната,
духовната зона на съществуване. И тъй като цивилизацията е
култивиране на крайните човешки цели (според определението на
Редфийлд), пътищата за постигане на това състояние и
символичният им смисъл са влезли дълбоко и трайно като свещена
тема и метафорично обяснение в митологичните, религиозните и
философските представи на всички времена. Достатъчно е да си
спомним за посвещенските и героичните пътувания в старите
култове и епоси или за пътя на душата към вечността според
египетската и тибетската Книга на мъртвите, за Моисеевия път на
избавлението или за отиването и завръщането на Одисей в
митичните му приключения, за Будисткия осемстепенен път на
спасението или за древната японска религия шинто – пътят на
боговете.
Така от древните митове, езически мистерии и духовни учения,
през християнските ритуали, ордени и средновековни поклонения,
та до интелектуалните светове на Данте, Сервантес, Рабле, Суифт,
Хесе, Керуък и Еко пътят е приел огромен и съдбовно важен
съдържателен и символичен товар: Търсене на познанието, на
вселенските и човешките истини, на универсалните причини и
основните принципи, на етическите фундаменти и креативните
същности, на глъбинните психични и ментални основи и импулси в
човешката природа, на споразумението й със себе си и с другите.
Състояния на движение, действие, промяна, процес, преодоляване,
обновление, опознаване, постигане, овладяване, съзидание.
Днес, когато светът не е вече светът от вчера – нито този на
Стефан Цвайг, нито този от втората половина на ХХ век –
метафората на пътя става все по-ярка и актуална. В такива
моменти, когато старите цели, модели и авторитети са загубили
смисъла и силата си, а новите са все още неясни и недостатъчно
валидни, пътищата на човечеството се объркват и избледняват
(Ортега-и-Гасет).
Сега ние очакваме и търсим по-силно, по-тревожно и по-фатално от
всякога новите пътища – в националното и в глобалното общество,
в цивилизационните отношения, в културното съграждане и в
личностното осъществяване. Светът от днес, който мъчително се
променя и прегрупира, който създава нови общности и съюзи и се
сблъсква с нови врагове и заплахи, светът, постигнал невероятни
открития и технологии, но не успял да се справи с примитивното и
агресивното в човешката природа, не е намерил все още новите
спасителни и успешни пътища.
Те сякаш предстоят да бъдат открити и в изкуството, в тази
най-чиста проява на креативност и цивилизованост, където от 30
години функционира широкият и изкусен еклектизъм (Робърт Хюз) на
постмодерното визуално изразяване. И въпреки пълната,
неограничена от никакви норми и правила свобода, която то
предоставя на съвременния художник – нещо безусловно прекрасно –
естетическото съзнание и чувствителност вече проявяват признаци
на умора от постмодерния образен език. Разбира се, не от
творческата свобода, а от начините, маниерите и спекулациите,
чрез които тя се въплъщава във визуалното пространство.
Отново стигаме до способността да се справим с най-великата,
най-желана и търсена енигма в човешкия път – свободата. Като нея
и другите мотивиращи, осмислящи и одухотворяващи човешкия живот
състояния – истина, любов, творчество, справедливост – могат да
бъдат възприети като енигми. Защото, независимо от хилядолетните
опити да бъдат обяснени и дефинирани, те винаги остават почти
непостижимо тайнство на човешките отношения – изплъзващо се,
неподдаващо се на контрол, надхвърлящо опита на рационалното
познание, отиващо отвъд възможността ни да го преживеем изцяло и
напълно. Въпреки това човекът винаги е имал нужда от тези
енигми, от духовни тайнства, които да го извеждат от състоянието
на първично спонтанно съществуване и да го посвещават и
преобразяват в цивилизовано, културно същество – търсещо,
създаващо и съзерцаващо порядъка, красотата и смисъла на своя
свят.
Съвременното изкуство също може да се възприеме като своеобразна
енигма и то в много по-голяма степен в сравнение с всичко
предходно в естетическото развитие. Чрез своя тотален и
благодатен плурализъм на стиловите смесвания и концептуалните
интерпретации постмодерната епоха даде огромни възможности и
стимули на творците, както никога преди, да открият сладостта и
опиянението от играта със смисли, значения, понятия,
контекстове, стари и нови първообрази, авторитети, политически и
културни образци. Художниците играят остроумно, иронизират,
пародират, провокират по най-радикален начин. Този тип
изразяване от една страна не търпи, не понася никакви
енигматични значения, защото по принцип е настроен да разбулва,
разсъблича и разголва до крайност абсолютно всичко чрез любимите
си средства на иронията и провокацията. От друга страна обаче
съвременните творби са концептуални конструкции, в които идеите
са закодирани, смислите и отношенията са обозначени, но са
завоалирани и прикрити, а образите са знаци, отвеждащи към други
знаци и откриващи нови семантични пластове и контекстове.
Отвореното произведение на изкуството (Умберто Еко) от края на
ХХ век, с характера си на текст със силна семиотичност дава
невероятна възможност за артистични ракурси и смислови игри,
както и за свободна зрителска интерпретация и съучастие в
играта. Но то съдържа множество кодове и ключове, които трябва
да бъдат разшифровани и разгадани, за да се разчете структурата
и посланието му. В тази логическа връзка се оказва, че
съвременният визуален език е натоварен и обвързан изключително
много с енигматичност. Енигмата е вградена дълбоко в сърцевината
на самата му природа. Наслаждението да я разпознаеш и преживееш
емоциоално и мисловно, при добрите образци на съвременното
изразяване си заслужава. Но често се сблъскваме с претенциозни
концептуални композиции, носещи само обърканост, празнота и
безсмислие.
Може би някъде тук, около понятието за смисъл, изниква и се
очертава представата за очакваните нови културни енигми, както и
за новите интелектуални и формални пътища към тях. Днес става
все по-ясно, че те са свързани с преоткриването и посочването на
сериозните и важни смисли и феномени, с истински креативното
проглеждане и художническо съсредоточаване в дълбочината на
човешката и природната същност – отвъд повърхностната
екстравагантност на играенето, отвъд агресивната деструктивност
спрямо етически и естетически ценности, отвъд шизофренната
импулсивност на самовлюбения артистичен Аз, отвъд симулативното
заместване на автентични и уникални реалности с виртуални фикции
и алюзии.
Новите пътища и тайнства би трябвало да ни възвърнат загубената
способност да виждаме и съзерцаваме света и изкуството, която да
замени повърхностното, пасивно и манипулирано наблюдение върху
шеметното движение на фрагментарни образи и разпилени визии.
Може би мъдрото будистко равновесие между фаворизираната в ХХ
век и безспорно очарователна жизнена спонтанност и творческото,
високо култивирано действие и съзерцание би довело до трудно
постижимото състояние на човешка и обществена хармоничност,
което някога Арнолд Тойнби скептично определи като цивилизация.
Вероятно в това състояние на цивилизованост ще се появят и
въплътят новите пътища и енигми, за които мечтаем. Защото,
докато съществува, човекът винаги ще търси пътищата към
духовните тайнства, които го въодушевяват за живот.
Върху тази смислова основа се осъществява Август в изкуството
2004. Тя е достатъчно широка и отворена, за да не поставя
ненужни ограничения, и достатъчно насочваща, за да предостави
възможност за художествени и кураторски интерпретации.
|