Една от варненските емблеми в пластичното
изкуство - Георги Лечев, изненада с искряща изложба живопис,
правена специално за галерия „Артин” и фестивала „Август в
изкуството” и скромно наречена „Натюрморт”. Създадена на един
дъх, тя следва във времето неговия голям проект „Небесни
послания”, реализиран тази година в новата Автогара София –
четири големи стени, изпълнени с композиции от птичи ята, които
художникът зарежда със символиката на надеждата и любовта.
Защо избрах натюрморт? Защото той е най-достъпен до нашето
битие. Защото откакто се раждаш, най-често се срещаш с
предметите, които те заобикалят. Натюрмортът е една огромна
тема, но друг е въпросът, че ако я рисуваш не когато трябва,
можеш да се превърнеш в един евтин разказвач. Всяко голямо нещо
трябва достатъчно добре да се преживее и когато му дойде
времето, да се нарисува. Аз отдавна го чувствах като потребност,
но може би рационално човек търси време, период, в който да
реализира такава идея – да има месеци, в които да може да се
справи с чудесната игра. И като получих поканата да направя
изложба в галерия „Артин” за фестивала „Август в изкуството”,
реших, че трябва да покажа една хубава нова колекция. Казах си,
Георге, вземи направи една серия натюрморти, хем да им вземеш
акъла на другите. И стана.
А по-рано имах един натюрморт „Зелен боб в синя щайга” - без
да искам да правя асоциации, това название може да се сметне
като сплотяване на десните сили в България, нали? (Усмихва се.)
Бях рисувал и едни тикви с работно заглавие „Червените бабички”.
Сега една голяма картина имаше работно заглавие „Много сме, в
щайги сме и всички искаме на първия ред”. Никой не трябва да
приема тия неща буквално, защото аз търся преди всичко красотата
и емоцията. Но и философията. И точно това колекционерите и
ценителите на изксутвото трябва да умеят да почувстват.
Аз винаги съм смятал, че художниците са пример за подражание
и за философи, и за политици, защото сме много над тях в
разбирането на света. И го правим не за да убием нещо, да спрем
неговото развитие, а точно обратното – да го отпушим, да му
дадем светлина в пътя.
А самата дума натюрморт ме дразни като превод – мъртва природа.
Едно е да кажеш натура, друго е – мъртва природа. И това се
опитах да пресъздам в цветността на моите картини – че нищо не е
мъртво, а всяко нещо носи своята философия, живее, цветно е,
красиво е. Обаче за това трябва да имаш немъртви сетива – да
имаш очи исърце, за да можеш да го възприемеш.
Казваш, че е много слънчева изложба. Да, и аз така мисля.
Първо, всички ние сме огрени от слънцето и по някакъв начин
светим, така светят и предметите. И може би когато се използва
една цветност, която да покаже тая бликаща върху нас светлина, и
тя се почувства в картините, това ще ни направи много
по-различни и в ежедневието. И ние трябва да се опитваме да не
изглеждаме мрачни, сиви и черни като се движим по улиците, а да
излъчваме светлина. Така че ако това се е получило, ще бъда
много щастлив.
Искам да направя още една голяма серия натюрморти, която
смятам, че също ще бъде интересна, а след това ще се върна към
една моя тема – пейзажа, но вече съвсем нов и различен. И ако
Господ даде, когато му дойде времето, може би ще започна с
цветна пластика. Може би там ще успея да събера всичко, което
съм успял да пробвам.
Записа Нина Локмаджиева
Снимка Нина ЛОКМАДЖИЕВА |