06.08

броят

архив

контакт

връзки

за нас

 

2004

    БЮЛЕТИН ЗА СЛУЖЕБНО ПОЛЗВАНЕ

Жулиен Луро:
ДЖАЗЪТ Е СЪСТОЯНИЕ
НА ДУХА
Саксофонистът Жюлиен Луро е звезда във френския джаз. С музика се занимава от 11-годишна възраст. От 1990 г. работи активно с пианиста Боян Зулфикарпашич, родом от Балканите, благодарение на който в музиката на френската формация се усещат и неравноделни ритми. На варненския джазфестивал Жюлиен Луро свири в компанията още на Ерик Лорер (китара), Даниел Бруно Гарсиа (барабани) и Венсан Арто (контрабас).

- Откъде идвате в България?
- Идваме от Париж. За първи път ще свиря в България. Бил съм вече няколко пъти в Югославия с пианиста Боян, който е роден в Белград. Не познавам България.

- Какво знаете за България?
- Въпреки че не съм бил тук, слушам много българска музика. От 10 години слушам много Иво Папазов, Мистерията на българските гласове, още фолклорна музика. В последния ми албум The Rise участва един кавалджия, който живееше в Париж, Красен Люцканов. Той се върна преди няколко дни и ще живее в София. С него съм си сътрудничил и в много концерти.
Аз съм преди всичко джазмузикант, но се опитвам да включвам в музиката и много други стилове и влияния. С Боян работя отдавна, затова съм слушал много балканска музика, разучавал съм я и съм се опитвал да я използвам в джаза. Слушал съм също много африканска музика, много музика от Латинска Америка. Тук представяме една по-електронна музика, ориентирана към рок-електро-джаз. Предишният ми проект, The Rise, бе изцяло акустичен и по-класически. Сега стилът ми е между електронното и по-класическото звучене.

- А къде е етнозвученето?
- То е пропито в музиката, защото за мен джазът е много смесена музика още от създаването си от чернокожите американци, които са свирили в брас бендове, духови оркестри. След това в Америка са отишли кубинци и американците са работили с тях, след това в цялото се включва китарата и джазът придобива рок звучене, а сега вече съществува и електронен джаз. За мен джазът е дух, философия, която включва и смесванено на ралични влияния. Джазът е състояние на духа, начин, по който гледаш на нещата.

- Балканските ритми харесват ли се във Франция?
- Когато започнахме преди 10 години да свирим и такава музика с Боян, хората още не знаеха нищо за нея. Днес вече балканската музика е много по-известна, има много оркестри и групи, които използват ритмите на Балканите, неравноделния размер. Това стана и благодарение на киното, на филмите на Кустурица. Учудващо е, защото днес много хора слушат балканска музика вкъщи, в баровете или пък, както казах, има много групи, които я изпълняват.

- И кючек ли?
- Кючекът се свързва повече със Северна Африка. Във Франция има много алжирски и марокански барове, в които хората са свикнали да чуват тази музика. Но и в балканската музика има нещо ориенталско. В Париж живеят много африкански музиканти, музиканти от Източна Европа, от Латинска Америка. Аз именно заради това използвах всички тези традиции в моята музика.

- Свирите ли в определен клуб в Париж, или концертирате?
- Свирим в много клубове в Париж, както и из цяла Франция - на много фестивали, театрални форуми, в много клубове. Пътуваме много.

- В Париж ли се връщате от България?
- Да. Преди да дойдем тук, вече участвахме в много фестивали там. Сега малко ще си починем. Но всеки от нас има много ангажименти, защото свирим и в отделни групи. Джазмузикантите никога не правят само едно нещо, а имат по няколко проекта едновременно.

- Очаквате ли в България да откриете нещо ново по отношение на българската традиционна музика?
- Ще си купя дискове. Но после ми трябва доста време, за да ги изслушам.

Разговаря Елена Владова

  
ОБРАТНО
  

stalker.bg

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

© Copyright 2004 - Stalker Project - Studio IDA