10.01

броят

архив

контакт

връзки

за нас

 

2006

    БЮЛЕТИН ЗА СЛУЖЕБНО ПОЛЗВАНЕ

Людмил Станев

ЕДНА ПРЕКРАСНА СУТРИН

Преди да разкажа тази история, искам да ви призная, че докато я слушах, се убедих, че нещата винаги имат две страни и смешното, и тъжното са като сиамски близнаци в абсурдния ни живот. И добре че е така, защото иначе от еуфория щяхме да изпадаме изведнъж в депресия. Тази история би могла да бъде и тъжна, би могла да бъде и смешна, зависи от това кой я разказва. Но тъй като я разказвам аз ще се постарая да бъде смешно-тъжна.

Преди да започна, искам да ви припомня епизод от филма „Хляб и шоколад” . Главният герой – незабравимият Нино Манфреди – е италианец-емигрант в Германия. За да получи работа като сервитьор, той се изрусява, представя се за германец и получава работата. Ето тук се случва нещо, от което не може да се избяга. Италианецът под прикритие Манфреди сервира, получава си бакшишите, „бите”, „данке” и работата си върви, но в кафенето има телевизор, започва световното, на финала са Италия – Германия. Пълното с немци кафене здраво ругае жабарите. Манфреди с големи усилия удържа емоциите си, но когато Италия вкарва гол, той вече не издържа, започва да крещи на италиански, хвърля таблата и напуска заведението като достоен италианец.

И ето я самата история, която леко напомня на горната. Нея ми я разказа живописно моя приятел К. К. Той разказва живописно, защото е живописец. Тя, случката, станала в една бохемска кръчма. Аз не съм бил там, но К. К. Е бил – нещо като черна кутия на самолет – и кутията разказва. Както седели художници, артисти, поети, шумно пиели и говорели за тия, които ги няма, неусетно станало три часа посред нощ. Барманът нямал часовник и кръчмата продължила да работи (аз този барман го зная, той и да има часовник, пак няма да затвори, защото не познава цифрите). Така де, към три часа затворили съседното заведение, където се събирали предимно травестити. Към три и петнайсет при нашите хора шумно влезли да си довършат пиенето четирима от травеститите. Всички млъкнали, чувал се само Стинг. Десет чифта очи се вторачили в четирите индивида. Пищните паунски оперения, оперния грим, маскарадните дрехи и драстичните саба приковали вниманието на бохемската група. „Скъпа!”, „Мила!”, „Ах, какво си бижу!”, „Мила, би ли ми подала...” изпълнили одимената кръчма. Цветната група си поръчала водки и започнала здраво да се донапива в непознатата за тях, но алкохолно обетована земя. Шумът отново се възстановил и ако случаен минувач би влязъл в този момент, той би решил, че е попаднал на представление на Лили Абаджиева. Война нямало, само дето всички си говорели и с периферията наблюдавали как седналите на бара, преоблечени и гримирани като жени, мъже бързо пресушават чашите. Бохемите като че ли забравили за чуждите елементи. Някъде към пет сутринта цигареният дим покривал мрачната утроба на кръчмата и й придавал някаква призрачна красота като воал на грозна младоженка. Някой спели облъкатени, други обсъждали квадрата на Малевич, трети се опитвали да вникнат в кабалата при „Макбет” на Шекспир. И тогава се случило явлението. Първо, някъде из дима се чул ясен мъжки глас, който соло започнал да пее „Море, сокол пие вода на Вардаро...”, а постепенно след него, първо неусетно, а после хармонично, ясно и мощно се издигнал прекрасен мъжки триглас. И песента станала толкова плътна и отчетлива, че даже и цигареният дим се вдигнал до тавана да види откъде идва това тържество. Всички вцепенени гледали към бара, където четиримата травестити от началото на историята със затворени очи, вперени нагоре в небето, пеели в захлас. Аксесоари и перуки били хвърлени на земята, барът бил затрупан с празни чаши, а мъжете все по-мощно пеели. Гримът, размазан по очите им, изглеждал като черните сълзи на самуиловите войници. На припева се включили и бохемите и песента неудържимо излязла като пушек през прозорците на кръчмата, издигнала се над сънена София, отлетяла към Кулата, стреснала крадливите митничари и се изгубила някъде към Вардар.
 
  
ОБРАТНО
  

stalker.bg

 
 
 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 

 

 

 

 

 
 
 
 
 


 


 

© Copyright 2005 - Stalker Project - Studio IDA