10.01

броят

архив

контакт

връзки

за нас

 

2006

    БЮЛЕТИН ЗА СЛУЖЕБНО ПОЛЗВАНЕ

Елена Владова

ПЕШО ОТ ТЕЛЕВИЗИЯТА
ИЛИ КРЕАТИВНИ СТРАТЕГИИ
/разказ в първо лице/

Пешо от телевизията каза, че ако пиша на пет-шест места като журналист, ще стана милионерка. Видяхме се онзи ден на една изложба и си поприказвахме за това-онова. Пешо е професионалист с опит и ги разбира тези работи, нищо че е от телевизията, а пък аз се занимавам вече години с печатни издания.

Пешо освен това има чувство за хумор и брада, която му отива както на физиономията, така и на професията – нали навремето повечето кинаджии, телевизионни работници и художници все са ходели с бради. Днес вече не е така – хората на изкуството не носят задължително бради и митът, че трябва да живеят бохемски, за да си намират музата, отдавна е разрушен. Може ли всички, на които им харесва да ходят с бради или пък обичат да живеят бохемски, да са хора на изкуството? И обратното – може ли всички артисти да удостоверяват, че са такива, като ходят с бради и живеят бохемски? Я колко художници познавам, на които никога не им е идвало на ум да си пускат бради, а си рисуват прекрасно. И не всички живеят свръх бохемски. То и за това трябват пари. Така че който си иска да си ходи с брада, си ходи. И който си иска да си живее бохемски, си живее. Всеки си знае сам какво иска в този живот.

Но пък защо и сред артистите да няма юпита? Имам пред вид не икономисти, а метафорично – успели хора. Че артистите да не са хора някакви различни и отнесени, че да не могат да имат бизнес планове и креативни стратегии за работата си?

Да, точно така, креативни стратегии. Този израз го чух от едни мой познат – адвокат, даже не познат, а съученик от малките класове, с когото не се бяхме виждали от години. Много е интересно да видиш някого след толкова години – помниш го като хлапе-отличник и изведнъж го виждаш вече голям човек с костюм и черна чанта за документи. Обаче моят съученик никак не прилича на юпи. Напротив, една вечер с него се кефихме в един пиано бар, който направо ни подейства като антидрога, защото преди това три часа слушахме кючеци заради събирането на класа, което беше в заведение с кючеци. Страхотно съчетание – след кючек джаз пиано! Но така става понякога в живота, че се съчетават несъчетаеми неща или последователността им е странна, което, след като се замислиш, може само да те изненада. И аз след онази вечер си казах: „А, бе, аз как мога да ходя да слушам кючек, а после джаз? Това е някакъв абсурд”. Обаче тогава така се случи. Не беше по план. Само едно нещо досега не ме е изненадвало никога с непоследователност и знам, че щом се почне, си стои и даже се развива и това нещо е завистта. Хорската завист е изключително последователно чувство и паднеш ли в ръцете на един завистник, той ще даде всичко от себе си, за да ти покаже, че в определен момент зависиш от него и в собствения му свят няма място за теб. Ама аз и без това не се натискам да ходя в такива светове.

Та онази вечер със съученика ми се кефихме в пиано бара и си приказвахме за това – онова. Аз много обичам да си приказвам с разни хора за това-онова. С различните хора си говориш различни неща – според човека, иначе не е интересно, ако с всички за едно и също си говориш. То ако е така, по-добре да се запишеш на една касета и да я пускаш на всеки, където седнеш и където станеш. Може и на диск, обаче трябва да имаш сиди плейър непрекъснато в себе си. Ами да, защо ще се хабиш да говориш едно и също, като можеш всичко да си записал предварително и само натискаш копчето и – готово! И тука журналистите пак ще са с предимство, защото са с диктофони в чантите. Който работи като журналист, по-бързо и лесно ще трие и записва това, което има да казва на другите. Пак предимство за журналистите, няма какво да си кривим душата! Не стигат там разните коктейли, безплатни билетчета за кино и други такива, ами сега и това! Но това, това е само въображение. Това е само една евентуално креативна стратегия и толкова засега...

А иначе, говориш ли си с разни хора за това-онова, както си говориш, научаваш какво ли не, че даже и работа могат да ти предложат, или пък да те уволнят, ако си седнал на лаф с шефа си и нещо разговорът не е особено креативен и той изведнъж каже: ”От утре да не съм те видял повече!”. Това – договори, това – трудово-правни взаимоотношения – ами! И такива работи съм виждала, и хората го преживяха, на които им го казаха, и го преглътната и сега са си живи и здрави, работят си и, така... Затова зависи от човека какво ще си говориш с него. Ето, аз щях ли да чуя израза „креативни стратегии”, ако не бях отишла на пиано бар с моя съученик – адвокат? Не. А пък в неговата глава е пълно с юридическа терминология и ние си поразговаряхме и на такива теми – той като професионалист, а аз от обща култура.

Затова е важен индивидуалният подход. Според човека – подхода и темата на разговор. Ето, с разни работодатели си говоря на тема работа и заплата – това е подходяща тема на разговор с работодатели – и те все ми обясняват колко скъпо струвам на компанията като човешки ресурс. И на мен ми става смешно, защото това вече много пъти съм го чувала и даже един шеф преди ми обясняваше редовно с подробности какви са всичките сметки на фирмата, само дето не ми обясняваше какви са и домашните му разходи, за да разбера аз, че няма как да не съм на края на опашката, нищо, че работя. Обаче аз и преди, и сега се питам на тези хора поне малко така не им ли минава през ума, че мога да ги опиша в някой-друг разказ? Нали всички живеем на този свят, ходим, срещаме се, говорим, този каже едно, друг направи друго и така...

Можеш ли да прескочиш това, което ти се случва? Че то е най-важното. То животът да не е като да играеш на прескочи кобила – прескачаш просто ей така това и онова. То ако беше така, нямаше да казват за живота, че е сложен, а всички щяхме да сме спортисти... Ама сигурно не им пука на хората, защото не съм чак толкова известна. Какво ли си викат: „А, написала тука някакви разкази, и то кратки, някъде сигурно си изляла това, което й тежало, голяма работа! Пък и да го публикува, много някой ще разбере за кого става въпрос!”. Да, вярно е - никога не можеш да си сигурен, че точно този, който трябва, ще прочете това, което трябва. Обаче някои хора разбират. Разбират, че и питат! „Ти сега тука еди кой си ли си имала пред вид?” И някакви имена им се завъртат в устите, които аз често изобщо не съм чувала. Но аз мълча, защото каквото е било, е било и каквото е написано, това е.

Виж, Пешо от телевизията всичко разбира и не пита такива работи. Чете и си мисли сам. Той е професионалист с опит и кой знае колко неща е видял в живота си, и си работи, и се шегува и изобщо е един нормален човек, който не се взема на сериозно. Аз затова обичам да си говоря с него за това-онова, защото си говорим и за сериозни, и за смешни неща и така и на двамата ни е по-интересно и понякога разговорът отива с часове. И онзи ден с него така се видяхме на изложбата и както обсъждахме една картина и той вика: „Ами да, ти ако пишеш на пет-шест места, ще станеш милионерка!” и се почесва по брадата.

Обаче Пешо не го каза със завист. Първо, защото аз още не съм станала милионерка, понеже не пиша на пет-шест места и второ, защото е креативен човек и вярва, че имам качествата, за да измисля креативна стратегия, заради която ще си намеря пет-шест места, където да пиша, за да стана милионерка. Друго си е да знаеш, че някой вярва в теб.
 
  
ОБРАТНО
  

stalker.bg

 
 
 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 

 

 

 

 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 
 
 
 
 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 

 

 

 

 

 


 

© Copyright 2005 - Stalker Project - Studio IDA