10.01

броят

архив

контакт

връзки

за нас

 

2006

    БЮЛЕТИН ЗА СЛУЖЕБНО ПОЛЗВАНЕ

Нина Локмаджиева

ИСКАШ ДОЗА
ВИСОК ВОЛТАЖ?
ИЗБЕРИ „ПУХЕНИЯТ”

Кой си признава, че е воайор? Вероятно някой като мен, който гледа повече от веднъж „Пухеният”. Пристрастеността към пиесата на Мартин МакДона в нейния яворгърдевски вариант дава територия за разгръщане на особен тип воайорство. Като всяко отклонение от обичайните практики и то е натоварено с вина. Вина, извикана от осъзнатата невъзможност да проникнеш в затворения куб на един чужд социум, за да промениш нещата според своите собствени разбирания за Добро и Зло. А материал за вникване в абсурдите на двоичната етика в спектакъла има достатъчно.

Ако още не си гледал „Пухеният”, не смятам да ти казвам какво се случва. Само ще ти подскажа посоката – двама следователи, един писател и неговият по-особен брат търсят своите истини и изкупления в серия от случвани и неслучвани престъпления.

По-интересният въпрос е къде ще попаднеш ти самият. Режисьорът Явор Гърдев и сценографът Никола Тороманов имат специално чувство към лимитираните пространства и към пленяването (съвсем буквално) на публиката (помним „Бастард” и избите „Димят”).

Та за да видиш техния спектакъл, влизаш през задния вход на театъра и попадаш във вътрешността на черен куб. По стените му - места за сядане. Вътре - втори куб – от стъкло. Чудиш се кой ъгъл да избереш. Внимавай! Ако се насочиш към ъгъла с електрическия стол, точно под носа ти ще се гърчи лице, през което минава ток.



Кои са лицата – това с електродите е на Пенко Господинов, другите са на Михаил Мутафов, Стоян Радев и Никола Мутафов. Всеки от тях – с остро съзнание за значимостта и на най-малкия жест. Ще се вглеждаш смущаващо отблизо в техните очи, усти, ноздри. Понякога дори инстинктивно ще се дръпваш назад. Разтърсването е гарантирано.

Защото с влизането си в черната камера, ти си станал живо месо от спектакъла. Приел си директността на свръхкъсите дистанции и опосредстваността на сетивата – стъкло за очите, тонколони за звука.
Видял си живота като версия на страха и болката – като версия на избавлението. За да стигнеш до една лично твоя идея за различността.

„Пухеният” е представление, на което се ходи трудно. Местата са малко – точно 40, клаустрофобията е гарантирана, черното е доминанта, билети се запазват седмици по-рано. Затова, ако искаш действително силна доза високоволтов театрален ток, иди и виж.

Снимка Симеон Лютаков
 

  
ОБРАТНО
  

stalker.bg

 
 
 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 

 

 

 

 



 

 

 

 
 
 
 
 

© Copyright 2005 - Stalker Project - Studio IDA