10.04

броят

архив

контакт

връзки

за нас

 

2005

    БЮЛЕТИН ЗА СЛУЖЕБНО ПОЛЗВАНЕ

КОМПОЗИТОРЪТ
КРАСИМИР КЮРКЧИЙСКИ:
Не можеш да говориш на един чужд език така добре,
както би говорил на своя собствен
Красимир Кюркчийски е роден през 1936 г. в Троян. Завършва композиция при проф. Панчо Владигеров в Българската държавна консерватория през 1963 г., а по-късно специализира при Дмитрий Шостакович.
Автор е на едни от най-популярните български хорови песни – “Пиленце пее, говори”, “Бре, Петрунко”, на балета “Козият рог”, на редица симфонични произведения, на филмова и театрална музика.
Именитият композитор идва във Варна на 13 май за откриването на Европейския музикален фестивал в зала 1 на Фестивалния и конгресен център, където ще бъде изпълнена неговата най-нова творба - Симфония №2 "Литургична".

- Как се роди вашата Литургична симфония?
- Тя е посветена на моите най-близки хора – майка ми, баща ми, брат ми, които починаха. Не съм до такава степен религиозен, че да вярвам сляпо в господ, но съм сигурен, че има някаква сила и че духът на мъртвите не може да изчезне. Не обичам да ходя на гробища, защото това е свързано с мое много голямо преживяване, не обичам да ходя на гробовете на моите близки. Единственото, което можех да направя, е да посветя една музика на тях, която да бъде заупокой на техните души. Творбата е замислена доста отдавна, даже бавната част, която беше заупокой, беше зачената мога да кажа преди 10 – 12 години. Но все така се случваше, че не можех изцяло да я обхвана, за да напиша тая симфония. Трябва да Ви кажа, че творческият процес, това е една болест. Енергията, защото музиката е енергия, която се събира и акумулира в мен, трябваше да бъде пренесена на нотния лист. Забелязал съм даже лично за себе си, че в мен битуват, съществуват като че ли двама Красимировци – единият, който е всекидневен, когото хората познават – с майтапите, с шегите, с всичките човешки недостатъци и достатъци, и другият – този, който пише. Разликата е огромна. Когато пиша, аз не се намирам в нормално състояние. Това е трескавост. Не спя спокойно. Музиката и нощно време седи в мен. Затова, след като всичко вече беше узряло у мен, написах Литургичната с много, много труд и много любов. Не съм мислил за никакви модерни течения, за никакви канони и за това какво ще кажат така наречените критици. Написах я с това чувство, което мен ме удовлетворява и което предполагам, би трябвало да стигне до слушателя. Ако съм успял, то значи аз съм изпълнил целта си.

- За пръв път новата ви творба беше изпълнена на Мартенските музикални дни тази година. Рядко се случва съвременно произведение да напълни със сълзи очите на публиката, но точно това стана в Русе.
- Присъствах на премиерното изпълнение на моята Литургична симфония под диригентството на Георги Димитров. Първо трябва да благодаря на Георги. Той получи една партитура, на която трябваше да вдъхне оркестровия живот. И това е процес, равнозначен на моето творчество. Трябваше да вникне в тази материя, да изкара тази музика от нотите и да я поднесе на публиката. Много му благодаря. И на целия оркестър, разбира се, тъй като, когато оркестърът свири с любов, това се усеща. И смятам, че резултатът беше много, много добър. Останалото са много интимни неща.

- Тук е моментът да ми кажете няколко думи относно усещането за националната идентичност на българина и българската музика.
- Вижте, това нещо човек или го носи, или го няма. Тези, които го нямат, търсят някакви обиколни пътища до публиката, хващат се за модерни течения, за това, което в момента е актуално или е било актуално пред известно време. И го афишират, като че ли това ще бъде музиката на нашето поколение или на нашето бъдеще. Разликата обаче е една – че тази музика не е присадена на българска почва, тя е чужда. Не можеш да говориш на един чужд език така добре, както би говорил на собствения си език. Понеже от малък съм закърмен с народната ни песен, имах и щастието да работя с ансамбъла “Филип Кутев”, а след това бях и диригент на Радиохора за народни песни, който по-късно получи името “Мистерията на българските гласове”. И именно тогава направих тези записи - тези четири диска, които сега обикалят света. Просто това ми е в натюрелът. При мен то не идва с някакво усилие. А е от факта, че съм потопен в звуковата атмосфера на фолклора.

- Това, че живеете в Боженци, сигурно също има значение, пък и едва ли е случайно.
- Това е свързано и с моя живот в Боженци, разбира се. Посетих това място преди 40 години и се влюбих в него. Преди 25 години успях да си построя къща и да се изселя за постоянно тук. Живея в центъра на София, където дърветата увяхват през август от бензинови изпарения, а шумът и блъсканицата са нещо невероятно. Е, какво ще прави там един творец? Творец, който вече не е в бизнеса – по-рано ме търсеха и в киното, и в театъра, а сега вече не съм обект на тяхното внимание и естествено ще си търся своето собствено спокойствие. И го намерих в Боженци. Точно тук написах може би най-хубавите си неща. В София написах балета “Козият рог”, ама тогава се бях затворил на тавана и не живеех с никого и благодарение на това го написах. Плюс това бях много по-млад и много по-надъхан – просто живеех с “Козият рог” тогава. Точно от тези неща се получава и моят стил. Помня много добре 1966 г. , тогава моят Струнен квартет спечели Гран при дьо Пари. Без да съм знаел, че партитурата е заминала за там, ме извикаха да си получа наградата. Разбира се, закъснях, Владимир Топенчаров беше тогава посланик във Франция и той получил наградата вместо мен. И отивам аз с пет часа закъснение при него, а той казва: Виж какво, ще се видиш по телевизията, но ще бъдеш на моята възраст и с мустаци – понеже него го заснели. Тогава дадоха официален прием в посолството – бил съм на 30 години между впрочем. А Квартета го написах на 20-годишна възраст. Дойдоха всички светила в тази област – това е световен конкурс, а го печели едно българче, което седи като наказано – смутен, като че ли съм извършил престъпление. Откъде идвах? – От София. Без понятие за такъв фестивал, за такава грандиозност, за такова признание. И тогава председателят на журито ми казва: “Г-н Кюркчийски, Вие печелите с Вашия Струнен квартет с бавната част в Алегрото (това е една песен – “Грозданка”, която е направена да звучи доста интересно), защото – вика – ние чухме какви ли не композиции, но нито една национална творба. С това – вика – спечелихте.” Е, аз сега какво да направя – да се откажа от това? Защото ще бъде модерен за музиковедката Х или Y, но ще се продавам за техните ласкави отзиви? Е това няма да стане. Аз пиша за публиката. Каквото съм написал, не мога да се откажа от него – едно харесвам повече, друго – по-малко, но винаги ще харесвам последната си творба, а тя още не е написана.

- Как ще стои българската музика в Обединена Европа? Всъщност, в тази област на изкуството влезли ли сме вече там?
- Ние непрекъснато влизаме и излизаме. Влизаме с желание, а излизаме с нашите постъпки. Нима може една национална култура да съществува без основните си ценности? Това, което е запазило нацията ни, да бъде наказано в ъгъла на стаята, или по-скоро извън стаята, зад вратата, а на официалната маса да бъдат поканени евтина естрада, попфолк със съмнително качество и изпълнители, които не са дорасли да пеят на рожден ден вкъщи, а ги дават по телевизията, като че ли това са световните Борис Христов, Калас и други... Това ще бъде Европа! И ние ще отидем там с онова, дето му казват “Стар академи” ли? Или с “Биг брадър”? И с това занимават общественото мнение, с това възпитават тези, които утре ще станат хора, които утре ще гласуват за тях и това ще бъде бъдещият наш така да се каже елит. Каква ще бъде тази Европа? Докато в една Европа... Случайно бях в Лозана и пристигат “Мистерията на българските гласове”. Пяха в една катедрала, препълнена с млади хора. Аплодисментите стигнаха не знам докъде. Такава публика в България я има, я няма. А симфоничните концерти? На запад не можеш да си купиш билет, а тука е пълно, само ако са световни изпълнителите и няма българско произведение. Това е за съжаление. Не знам дали при всичките други народи е така, но ние не ценим това, което имаме. Първо чакаме да ни кажат – знаете ли, това е нещо много качествено. А не да бъде казано тук и тогава да тръгне навън. Ето това сме ние. Пък как ще ни приеме Европа, никой не знае. Май не с голямо желание.

- С този неоптимистичен финал ли да приключим интервюто?
- Какъв ти оптимизъм? Какво е целият живот – това е да хвърлиш камъче в една голяма вода, да станат вълнички и след това да изчезнат. И никой няма да знае какво е потънало в тази вода – човешки живот, музика, поезия, изкуство... Това е. За съжаление е така. Ние, хората от нашата нация, не можем да ценим, защото то е, как да кажа, в кръвта ни. Не обичаме някой да бъде по-нагоре от това, което сме самите ние. Това е за съжаление.

Разговаря Нина Локмаджиева
 


  
ОБРАТНО
  

stalker.bg

 
 
 
 
 

© Copyright 2005 - Stalker Project - Studio IDA