12.06

броят

архив

контакт

връзки

за нас

 

2005

    БЮЛЕТИН ЗА СЛУЖЕБНО ПОЛЗВАНЕ

Александър Морфов:

ИМА ШАНС ЗА НОВ РЕНЕСАНС,
В КОЙТО ЧОВЕКЪТ Е ВАЖЕН
Спектакъла "Хъшове" - дългоочакваното завръщане на родна сцена на Александър Морфов, видяха варненските зрители в първите дни на международния театрален фестивал. Представлението по повестта на Иван Вазов "Немили-недраги", не само стана хит през изминалия сезон, но се превърна в народо-психологически феномен. С режисьора Александър Морфов, който от няколко години живее В Русия, говорим за днешните хъшове, лудостта да поставиш Вазов и собствените революции.

За съвременните хъшове

Ако по-някакъв начин говорим за това, че в последните години съм повече в чужбина, навярно носталгията ми е помогнала да изпитам други чувства. Но аз винаги и в България съм се чувствал като емигрант и мисля, че много хора се чувстват като емигранти тук. Именно това чувство дава тласък за представлението, защото моите колеги - артистите, не са били в чужбина през това време, но почувстваха това, което вие видяхте, което впоследствие и много голяма част от публиката чувства. Да бъдеш емигрант в собствената си държава е много по-тежко, отколкото да си истински емигрант. Ние живеем в една страна, в която не притежаваме нищо. Тя не е на нас самите, не е на нашите деца, а на някакви безмозъчни хора, които я управляват, на някакви посредствени типове, които дават правилата и ние сме длъжни да се съобразяваме. Нима някой нещо може да направи в тази държава? Аз се зареждам със злоба и ненавист всеки ден, като гледам в какво се превръща държавата. Това е просто вик по изгубения рай и всички тъжим по този изгубен рай.

За драматургичния материал

Аз винаги гледам да си намеря невъзможен материал, по принцип да е труден за самия мен. Когато прочета едно нещо, в мига, в който почувствам, че това нещо не може да стане спектакъл, веднага ми се появява интерес да го направя. Това са предизвикателства, които поставям сам на себе си и това беше едно от нещата, които ме накараха да направя "Хъшове. Както преди ми казаха, че трябва да си луд, за да се хванеш с Горки, защото през 1997 г. беше най-голямата вълна на анти-руските настроения. Тогава за мен беше предизвикателство да хвана На дъното. Същото е и при Вазов - трябва да си луд, за да се хванеш с него. Но няма да крия, че към "Немили-недраги" имам дълбоко лично пристрастие.

За собствените революции

Всеки си има собствени революции. Лошото, е, че покрай новата пиеса, която работя, започнах много да чета диагнози на психично болни и в почти всички диагнози познах себе си. Но една от най-шокиращите беше, че тревожна проява на психично заболяване, почти неизличимо, е когато човек започне да страда от това, че не може да промени света. Самият факт, че си си поставил за цел да промениш света и страдаш от това, че не можеш да го промениш, по някакъв начин ставаш психично болен. Всеки си има собствени революции, но нашите са такива недостижими и затова сме всички като болни и сме един екип.
Ние примерно не знаем как да променим системата, за да може Крикор Азарян да преподава и да учи своите ученици. Това е една хидра. Както и да го погледнеш - трябва да се смени Министерството на образованието, Министерството на културата, или да се взриви парламента. Всичко е по най-европейските правила - има академичен съвет, има управление, има демократизъм и един човек като Крикор Азарян е изхвърлен от академията с всичките европейски демократични принципи. Ако тръгнем да правим революция, това ще бъде изтълкувано като екстремизъм. В един момент администрацията почва да се бори срещу личността.

За работата с екипа на Народния театър

Всички в тази група са честни, никой не е имал претенции за нищо. Много точно сме намерили мястото на всеки, и той изпълнява това, което трябва. Всеки честно изпълнява своята роля - това е разковничето на успеха, не само на представлението, но и на всяка партия, примерно. Всяка партия има поне 5-6 мършави овце, които развалят всичко. Аз как мога да гласувам - всичко е оплетено от мерзавци и мошеници. Нашите страхове са, че има нещо по-силно от нашите желания и амбиции. Като че ли сме омагьосани. Като че ли времето не подлежи на нашето управление, но се надяваме, че все още има начин да променим хода на действието и да възстановим някакъв Ренесанс, в който човекът е важен, а не техниката и прогреса, колкото и наивно да звучи това.

Записа Зорница Кънчева
 
  
ОБРАТНО
  

stalker.bg

 
 
 
 
 

 

 
 
 
 
 
 

 

© Copyright 2005 - Stalker Project - Studio IDA