17.11

броят

архив

контакт

връзки

за нас

 

2008

    БЮЛЕТИН ЗА СЛУЖЕБНО ПОЛЗВАНЕ

ЛИЧНО ЗА ТЕБ
или
КОГА НЕ ТРЯБВА
ДА ХОДИШ В ПАРИЖ
Вярваш ли, че може да има такава лудост – да не ти се ходи до Париж? Оказва се, че има – можеш да го провериш сам. Достатъчно е да си ходил там веднъж. Но само веднъж. То е като втората книга, втората изложба или като втория път с една и съща жена.

Когато един град е отнесъл с един удар дъха ти в предния век, някак не ти се връща там – знаеш онзи фатализъм – да не развалиш магията на спомена. Тогава тръгваш без вдъхновение, с онова недоартикулано нежелание, което ти гарантира, че времето ще се развали още на втория ден.

Купуваш си city map в няколко размера плюс всички възможни карти за метро, RER и каквото дават там, напълваш си джоба и с цял карнет билетчета за всеки случай и се стаяваш в себе си, ослушвайки се накъде искаш да тръгнеш. Накъде? Ами на никъде.

Ти вече си ги чекнал всичките musts – и Лувъра, и Конкорд, и Пон Ньоф, и Монмартър, и Версай. А в битността си на история, т.е. непроменимост, те наистина нямат нужда от твоето второ чекване. Ти също нямаш. Достатъчно ти е разочарованието от измитата и изстъргана до бяло Парижка Света Богородица.

Замисляш се съвсем сериозно дали да не създадеш едно Black Peace движение в подкрепа на вековната мръсотия по храмовете. Да се бориш за глобална забрана върху миенето на катедрали, джамии, синагоги и т.н. по цял свят. Остава да видиш избелен и Свети Вит в Прага! Защото какво е една катедрала без благородната си чернилка. Срам за готиката. Бяло петно в градския пейзаж. Съблеченост. Антиисторичност. Абе просто няма тяга, и това е.

Добре е да вали. Да падат листа, да е студ. За да се свиваш в шала – нали знаеш, че шалът е задължителен по улиците на Париж. Още по-добре е да нямаш ръкавици, та пръстите ти да станат безчувствени от студа, докато чакаш на опашката пред Сен Шапел. Ако и телефонът ти е блокирал, това е огромно предимство. Да не си говорил от сутринта. Да си сам и много малък. Може да си и болен, помага. Или поне да си настинал. Когато устните ти почнат да посиняват от студ и безмълвие, редът ти трябва да дойде и да влезеш. Вятърът в двора да те издуха заедно с есенните листа към входа. Да пристъпиш в ниската уютност на първия етаж и да забиеш поглед в изтърканите позлатени кралски лилии от колоните до входа. Така няма да забележиш търговския сектор по-навътре. Опипай лилиите с пръсти, нищо, че ще дойде някой скучен да ти се скара. Докосването си струва – автентично старо време. Благороден опип - като на онези зрели до сухо черни гръцки смокини – кожа и кадифе. Бъркане под полата на историята – забранено и сладостно.

После – нагоре. Преодоляваш бавно прихлупеността на етажа и тръгваш полека по каменната вита стълба. С всяка стъпка клаустрфобията те стиска все по-плътно. Дори въздухът става камък. Не знаеш как успяваш да дишаш. Като вграден си. Последните стъпки те смачкват. И тъкмо когато вече ти се иска да побегнеш с рев надолу, стигаш пред процепа на една странична врата и всички небеса се стоварват върху инквизираните ти от безцветния мрак сетива.

И са толкова искрящи и издължени, че ги преживяваш като чиста болка. Извисяващата им духовност те удря в корема. Изкарва ти дъха , заменя го с етер или каквото дишат там на горните етажи на духа и те оставя безутешен от осъзнаването на красотата. Сърцето ти спира като в онзи дълъг празен миг след най-великия ти секс. Трябва да седнеш, краката ти са подкосени. Но не треперят, дори пулсът ти е станал някак лек и тих.

Забравяш да си тръгнеш. Нямаш часовник, колко удобно. Сядаш на различни места. Наоколо има туристи, говорят на различни езици. Но какво от това. Всичко в тази църква се случва лично за теб. Витражите със страстите Христови са лично за теб. Таваните с тънката си геометрия са лично за теб. Стенните ниши с ненатрапчиви светци са лично за теб. Дори подът е лично за теб. Ти си в мястото, което те издърпва директно нагоре. Без посредничеството на свещеници, ритуали и дори без музика.

И вече си сигурен, че ако трябва да остане една църква в целия християнски свят, това е Сен Шапел. Църквата, в която всичко е лично за теб.

Разбира се, след нея не можеш да играеш повече на турист. Просто заставаш на моста Шатле и се отнасяш в смрачаването на облаците. Казах ли ти, че трябва да е привечер? Оставаш така до пълен мрак. Връщаш се на земята с кратък фото лов на следи от светлините на автомобилите – нали все пак си в града на светлините. После сънуваш цветове и любов.

На другата сутрин ти е ясно, че с туристическата ти кариера е свършено. Не искаш да виждаш нито една забележителност повече.

Побягваш от всички и всичко.

Втория път е разколебано и дезертиращо.
Затова, ако си ходил само веднъж в Париж и е било страхотно, просто пропусни твоя втори път. Влез в една единствена църква и веднага бягай към глухата френска провинция.

Мърмори. Гледай мрачно. Разказвай наляво и надясно как не ти е било гот... Но тайно от всички се стягай за голямото приключение. Когато ще си готов. Когато ще го искаш със страшна сила. Когато ще те боли, ако не го направиш. И когато ще имаш целия си персонален хъс, за да се отдадеш до последно на световния град. Кога? Когато се върнеш в Париж за трети път.

Тогава... Чукни си среща на фонтана Сен Мишел. И не забравяй да целунеш истински жената, която ще пристигне там.


Нина Локмаджиева
 
  
ОБРАТНО
  

stalker.bg

 

 

 

 

 

 

 

 


 


 

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 
 
 
 

 

© Copyright 2005 - Stalker Project - Studio IDA