17.11

броят

архив

контакт

връзки

за нас

 

2008

    БЮЛЕТИН ЗА СЛУЖЕБНО ПОЛЗВАНЕ

Миглена Войнова

ВЪЗГЛЕДИТЕ НА ЕДИН ЗРИТЕЛ

Надпревара на на пръв поглед еднопосочни идеи демонстрират Сталкерите Трайчев и Калудов чрез проектите си за балетния спектакъл “Ана Каренина”. Казах еднопосочни, но това не е съвсем така. При Калудов смъртта се задава, при Трайчев – просто преминава. Следователно първото изречение от моето разсъждение е невярно. Графичната визия на спектакъла е четириизмерна – животът ражда литературата/изкуството, литературата/изкуството твърде често гравитират около смъртта, а смъртта – дава отправната точка на график дизайна, който с еднаква сила се превръща и в лице, и в беграунд на художественото произведение.

Има един неоспорим факт – и двата проекта провокират интелигентността на публиката. Един неподготвен по темата зрител, ако въобще се замисли, ще предположи, че основната тема на спектакъла е свързана с БДЖ и Ана Каренина е млада, сексапилна и изкусителна млада (а защо не и на средна възраст) кондукторка.
 




Но запознатият със съдържанието на забележителния роман на Лев Николаевич Толстой определено ще бъде изненадан от нестандартния поглед на художниците. Влакът. Да, точно влакът, спира завинаги едно истински женско сърце, обладано от целия емоцион на женската природа. Калудов като че ли дава още един шанс на героинята да размисли, да се отдръпне, да избяга. При Трайчев – няма вариант, няма спасение, няма алтернативно решение – влакът преминава. Ако той, Влакът, при Калудов е чудовищен, но предотвратим, при Трайчев – той няма лице – има колела/пипала, непознаващи милост. При Калудов може и да има последна спирка., Трайчев – не.... влак, коловоз, кръв...
Влакът – метафора – една, но каква!!!
Ако жените, като образи, все пак имат сериозен шанс и дял в литературата, музиката или балета.... в този график дизайн – нямат никакъв. Той ги помита също като живота – различно бързо или различно бавно – но сигурно...

Написах всичко това, за да споделя тайно вероятната дилема на моя обичан приятел Любо Кутин LK. Вероятно скоро не му е било толкова трудно. И едва ли и в най-смелите му мисли е минавало, че личицето на една истински красива руска дворянка ще бъде заменено с ВЛАКЪТ – идея доста доближаваща се до внушенията на Андрей Кончаловски. Съчувствам му. И не искам да съм на негово място.
Замислих се и за друго – означава ли подобен дизайнерски подход, че ако евентуално някой посегне на конкурентката на Ана Каренина – Ема Бовари, ще може да бъде използват вече готовия материал от “Пухеният”?!

С много любов към Митко, Сашо и Любо написах набързичко ето това. Давам си сметка, че покрай шегата, имаше и доста сериозни мисли. Не само защото много обичам Ана Каренина и покрай нея все си мислех за предпочитаната от мен Мадам Бовари. По скоро, защото нестандартното артикулиране/изричане на трактовка на (уж) до болка познат образ чрез дизайна, по скоро води до разкрепостяване, до надникване до нови неосветени в собственото ни съзнание мисли, които не знам дали ни пречат или ни помагат... но ги имаме.... независимо от желанията си...

 

вариантът със сблъсъка не беше предложен на пациента
в знак на лоялност към човека, който генерира идеята -
александър калудов, служител на сталкер холдинг

неговият директор


 

  
ОБРАТНО
  

stalker.bg

 
 

 

 

 

 

 


 

 
 

 

 

 

 

 
 

 

 

 

 

 
 
 
 
 

 

© Copyright 2005 - Stalker Project - Studio IDA