По някакво необяснимо стечение на
обстоятелствата, цялата ми фамилия е франкофонска. Още на 4
години бях убедена, че качествените панделки на точки се купуват
от Париж. Осем години в училище се борих с френския правопис и
пеех възторжено Марсилезата и Sur le pont d'Avignon. И въпреки
пристрастията ми към Камю, Сартр и Борис Виан, някак не успях да
се превърна в истински франкофил, колкото и изискано да ми
звучеше френското „р“.
По тези причини срещата ми с Париж беше като със стар роднина,
когото не си виждал дълго време. И както се казва в популярните
в последно време риалити програми – ето най-доброто от престоя
ми там.
Първи ден – като хардкор японски турист, но без последен
модел Никон, се озовавам в Лувъра. Няма да се спирам на
надбягването с тълпите и ръгането с лакти, за да видя Мона Лиза,
Венера Милоска и Умиращият роб на Микеланджело. Оставям
аристократичния кич в покоите на Наполеон III на американците и
източно-европейските богаташи, които скицират идеи за поредното
ново обзавеждане. Моят личен шедьовър се нарича Гном върху охлюв
и представлява невзрачна бронзова пластика, направена във
Флоренция през XVI в. Скоро прочетох, че въпросното джудже има
брат – Гном върху бухал, който се намира в музея Албърт и
Виктория в Лондон. За финал не пропускам котешките мумии в
Египетската секция и хапвам сандвич с печени зелунчуци на пода в
централното фоайе – много е декадентско.
Втори ден – на мушка е друга градска легенда – Нотр дам
дьо Пари. С изплезен език и сърцебиене се озовавам на върха на
катедралата. Не знам къде и как е тренирал Квазимодо, но явно е
бил доста як пич. Казваме си здрасти с гаргойлите и се снимаме
за спомен. А гледката наистина спира и малкото дъх, който ми е
останал.
Трети ден – най-после се запознавам и с Айфеловата кула.
Няма по-вълнуващо нещо от това да седнеш на близката трева и да
си направиш малък пикник. Най-важното е да си направиш
артистична снимка, на която освен символа на Париж, се виждат и
любимите ти кецове.
Четвърти ден – време е за доза революция. Какво
по-подходящо място от площада на Бастилията, където все още ми
се иска да има надпис „Тук ще се танцува“. Може да се отбиете и
на Конкорд и да си представите времето, когато вместо Египетския
обелиск е била гилотината, а другарите революционери са се
забавлявали по толкова изтънчен начин. Разбира се, маслинката в
мартинито, е килията на Мария-Антоанета в Консиержери, където
младата любителка на пасти е редила прословутия съдбовен
пасианс. Между другото, на мен ми е излизал няколко пъти, но
желанията ми не са се сбъднали досега.
Пети ден – стигнахме и до интелектуално-бохемското лице
на Париж. Мястото е само едно – Латинския квартал. Пих едно кафе
в известното Cafe de Flore, където са се събирали хората около
Сартр и Симон дьо Бовоар, но за съжаление компанията не
предразлогаше към философски диспути или просто беше много рано
сутринта.
Шести ден – непременно вижте Париж в неделя. Цели
семейства карат ролери по улиците, други си правят състезания
във фонтаните с лодки с дистанционно управление. А ти можеш
просто да поспиш на пейка в Люксембургската градина или да
надничаш тайно в двора на Роден. Друг вариант е да посетиш
предградието Клиши. Не знам защо, но Хенри Милър е написал цял
роман за него, вероятно има някаква причина.
По време на третото си посещение във френската столица /по
съвета на Нина ще пропусна второто/, много ми се иска да стигна
и до гробището Пер Лашез заради Оскар Уайлд и да се разходя
драматично като Мария Шнайдер по онзи мост от „Последно танго в
Париж“.
|