01.06

броят

архив

контакт

връзки

за нас

 

2004

    БЮЛЕТИН ЗА СЛУЖЕБНО ПОЛЗВАНЕ

Зорница Кънчева
ЯВОР ГЪРДЕВ ТЪРСИ ВИНАТА НА ИЗКУСТВОТО В ПУХЕНИЯТ
Премиерата на спектакъла по текст на ирландския драматург Мартин МакДона ще бъде в рамките на международния театрален фестивал Варненско лято

От три месеца във варненския драматиченн театър Стоян Бъчваров вървят репетициите на пиесата Пухеният от Мартин МакДона. Режисьорът Явор Гърдев е заложил на добре познат екип – Никола Тороманов – сценограф, Калин Николов – композитор и актьорите Михаил Мутафов, Пенко Господинов, Стоян Радев и Никола Мутафов. Премиерата на спектакъла ще бъде в дните на театралното Варненско лято.

„Решихме с колегите и творческия екип да прексънем Гоголевия проект – обяснява Явор Гърдев, - защото се оказа, че това, което сме замислили, е по-мащабно от това, с което разполагаме като финанси. И предпочетохме пред това да правим компромиси с идеята или да я отнесем към някакъв по-дребен формат, просто да отложим проекта, докато намерим повече средства за реализация. Сега преминахме към по-камерен мащаб, въпреки че декорът на Пухеният отново е доста специфичен и ни костваше цели три месеца, за да се организира всичко. Проектът представлява една изцяло архитектурно завършена затворена стая и публиката е извън тази стая. 43 души ще могат да гледат това представление по едно и също време.

Тази пиеса ми беше изпратена от Лондон от една моя позната, която се впечатли от нещо. Тя се казва Ана Карабинска и се занимава с популяризиране на българската драматургия във Великобритания. И често работи и за българските проекти там.

Оригиналното заглавие е The Pillowman. Мартин МакДона е може би най-голямата драматургична звезда на Великобритания в момента. След своята Ирландска трилогия той написа тази пиеса. Тя е съвсем нова, премиерата и беше през октомври в Лондон. Пиесата вече няма нищо общо с Ирландия, а напротив – тя е ситуирана в една утопична диктаторска държава, която напомня на републиките от бившия Съветски съюз или латиноамериканските страни, в които се погазват човешките права. Но темата съвсем не е само политическа. Става дума за един далеч по-интересен въпрос и това е въпросът на изкуството. За това, което съществува в света на идеите и на образите, и това, което е реалността. Основният сюжет е за това как един писател пише разкази на ужасите, в които има убийства на деца и как един ден в неговия град започват да се случват същите убийства като в неговите собствени разкази. Целият сюжет третира въпроса дали е изкуството е виновно за прекрачването на границите между въображаемото и действителното. Граници, които все повече се размиват в модерния свят. Този драматургически опит на МакДона е основан изцяло на принципите на трилъра и бих казал, че е психологически трилър с много вътрешни обрати, с неща, които изглеждат някак, а после се оказва, че въобще не са така. Доста сръчно е написан, малко прилича на киносценарий от типа на тези, които се занимават с игра на човешки емоции. Текстът е написан на много модерен език, МакДона е много добър в драматургичния диалог” – завършва Явор Гърдев.

  
ОБРАТНО
  

stalker.bg

© Copyright 2004 - Stalker Project - Studio IDA