Един концерт за сериозни ценители се вписа в
програмата на Европейския музикален фестивал – изпълнението на
Симфония 14 от Дмитри Шостакович за сопран, бас и камерен
оркестър от Пруски камерен оркестър – Германия, с диригент
Даниел Иинбал със солисти Даниела Иванова – Димова – сопрано, и
Александър Текелиев - бас.
Първото изпълнение беше на 12 май в София, също в рамките на
Европейския музикален фестивал.Навръх 24 май варненското
сопрано ще изпълни същата програма и във Виена концерт хаус –
зала “Шуберт”. Диригент отново ще бъде Даниел Инбал, а
оркестърът – Дамски камерен оркестър – Виена. Четъртото
изпълнение ще бъде на 2 юни в Берлин отново с Пруски камерен
оркестър.
„Работа ми по този проект е изключително интересна – признава
Даниела Иванова - Димова, - защото първо пея руска музика, второ
– не каква да е, а Шостакович, и трето – произведението е едно
сплитане между оркестровото мислене на Шостакович и вокалната
мелодия по стихове на Гарсия Лорка, Гийом Аполинер, Вилхелм
Кюхелбекер, Райнер Мария Рилке – прокълнатите поети. Поезията е
изключително силна. Пее се на руски език, защото текстовете, по
които Шостакович е композирал, са били преведени. Вдъхновението
си да изкомпозира тази музика по тези стихове Шостакович е
получил от руския превод.
11-те номера започват с Де профундис - соло на баса по Рилке. Аз
се включвам във втори номер – “Малагения” по стихове на Лорка.
Основната тема в тази вокална симфония е темата за живота,
любовта и смъртта. Самият Шостакович казва, че симфонията е
неговият протест срещу смъртта. Смъртта наистина е една
доминанта в номерата. Трети номер е прочутото стихотворение
“Лорелай”, по което повечето велики композитори са писали песни
или арии. Тук възниква един диалог между сопрана и баса.
Следващият номер – изключително красив, бавен в адажио темпо, е
“Самоубийца” по Гийом Аполинер – “Три лилии на моята могила без
кръст” – много силно произведение – изключително лирично и
красиво. Следва много жив номер с малко маршов характер – “Пост”
- в стакато, с различни динамики, с ударни инструменти – много
интересно нещо. После – “Мадам, посмотрите” по Гийом Аполинер –
диалог между сопрана и баса и следващите три солистични изяви на
баса. Публиката със сигурност ще отбележи “Ответ запорожских
казаках Константинопольскому сультану” – вокален вариант на
прочутата картина на Репин. Стигаме до “Смерть поета” – мой
солистичен номер и финала – заключението, пак по Рилке – отново
дует между сопрана и баса – “Всевластна смерть” – смъртта е
всевластна, тя е на пост дори и в миговете на щастие.
Моето усещане? Как мога да пея 11 номера все за смърт?
Ами пея ги, като си представям, че смъртта е всъщност
тунелът, който ни превежда от едно състояние в друга. И бих
казала, че така мога да вложа драматизъм, меланхолия, но не и
страх. Няма страх в гласа ми -драматизъм, меланхолия, очакване,
но не и страх” – обобщава Даниела Иванова –Димова.
Когато приключи този цикъл на Шостакович, през юни
талантливото варненско сопрано ще започне работа по четири песни
от Рихард Щраус, които ще изпее с голям симфоничен оркестър от
Лайпциг с диригент Маркус Хубер на 4 юли на фестивала “Варненско
лято”. |