Един концерт за сериозни ценители се вписа в 
				програмата на Европейския музикален фестивал – изпълнението на 
				Симфония 14 от Дмитри Шостакович за сопран, бас и камерен 
				оркестър от Пруски камерен оркестър – Германия, с диригент 
				Даниел Иинбал със солисти Даниела Иванова – Димова – сопрано, и 
				Александър Текелиев - бас. 
				Първото изпълнение беше на 12 май в София, също в рамките на 
				Европейския музикален фестивал.Навръх 24 май варненското 
				сопрано ще изпълни същата програма и във Виена концерт хаус – 
				зала “Шуберт”. Диригент отново ще бъде Даниел Инбал, а 
				оркестърът – Дамски камерен оркестър – Виена. Четъртото 
				изпълнение ще бъде на 2 юни в Берлин отново с Пруски камерен 
				оркестър. 
				„Работа ми по този проект е изключително интересна – признава 
				Даниела Иванова - Димова, - защото първо пея руска музика, второ 
				– не каква да е, а Шостакович, и трето – произведението е едно 
				сплитане между оркестровото мислене на Шостакович и вокалната 
				мелодия по стихове на Гарсия Лорка, Гийом Аполинер, Вилхелм 
				Кюхелбекер, Райнер Мария Рилке – прокълнатите поети. Поезията е 
				изключително силна. Пее се на руски език, защото текстовете, по 
				които Шостакович е композирал, са били преведени. Вдъхновението 
				си да изкомпозира тази музика по тези стихове Шостакович е 
				получил от руския превод.  
				11-те номера започват с Де профундис - соло на баса по Рилке. Аз 
				се включвам във втори номер – “Малагения” по стихове на Лорка. 
				Основната тема в тази вокална симфония е темата за живота, 
				любовта и смъртта. Самият Шостакович казва, че симфонията е 
				неговият протест срещу смъртта. Смъртта наистина е една 
				доминанта в номерата. Трети номер е прочутото стихотворение 
				“Лорелай”, по което повечето велики композитори са писали песни 
				или арии. Тук възниква един диалог между сопрана и баса. 
				Следващият номер – изключително красив, бавен в адажио темпо, е 
				“Самоубийца” по Гийом Аполинер – “Три лилии на моята могила без 
				кръст” – много силно произведение – изключително лирично и 
				красиво. Следва много жив номер с малко маршов характер – “Пост” 
				- в стакато, с различни динамики, с ударни инструменти – много 
				интересно нещо. После – “Мадам, посмотрите” по Гийом Аполинер – 
				диалог между сопрана и баса и следващите три солистични изяви на 
				баса. Публиката със сигурност ще отбележи “Ответ запорожских 
				казаках Константинопольскому сультану” – вокален вариант на 
				прочутата картина на Репин. Стигаме до “Смерть поета” – мой 
				солистичен номер и финала – заключението, пак по Рилке – отново 
				дует между сопрана и баса – “Всевластна смерть” – смъртта е 
				всевластна, тя е на пост дори и в миговете на щастие. 
				Моето усещане? Как мога да пея 11 номера все за смърт? 
				Ами пея ги, като си представям, че смъртта е всъщност 
				тунелът, който ни превежда от едно състояние в друга. И бих 
				казала, че така мога да вложа драматизъм, меланхолия, но не и 
				страх. Няма страх в гласа ми -драматизъм, меланхолия, очакване, 
				но не и страх” – обобщава Даниела Иванова –Димова. 
				Когато приключи този цикъл на Шостакович, през юни 
				талантливото варненско сопрано ще започне работа по четири песни 
				от Рихард Щраус, които ще изпее с голям симфоничен оркестър от 
				Лайпциг с диригент Маркус Хубер на 4 юли на фестивала “Варненско 
				лято”.  |