Джаз критикът Владимир Гаджев за Века на джаза
и мястото на Варненския джаз фестивал в него
Няма да е пресилено твърдението, че прогласената от американския
писател Френсис Скот Фицджералд Златна ера на джаза (второ десетилетие
на ХХ век) отдавна надхвърли тези времеви граници. И превърна изтеклото
столетие във Векът на джаза, пронизвайки и озонирайки буквално всички
прояви на обществения живот. Така се нарича и току-що завършилата
голяма изложба в музея на кея Бранли в Париж. Тя обхвана влиянието
на тази музи-кална разновидност върху всички, но все пак главно
върху визуалните изкуства.
Доказвайки нагледно неизчерпаемата му енергия и способността да
следва (и често пъти да предсказва!) промените в психологическия
климат на времето.
Векът на джаза отеква като далечно ехо и в България. Не особено
забележимо. И с поредица от негативни влияния, които - ще повярвате
ли? - превърнаха джазовия фестивал на Варненско лято в най-стария
у нас. (По-старият в Габрово вдигна белия флаг на връх своята 30-годишнина
през 2008 и по всичко личи, че бързо се отдалечава от старите си
традиции).
Което вменява нови, още по-големи задължения и отговорности на Варна
за съхраняването и развитието на най-креативния форум на джазовото
изкуство у нас, пък и в Източна Европа. Тази висока оценка не е
нито доморасла, нито самоцелна, защото е потвърдена от множеството
музиканти, го-стували на фестивала. При това в непрекъснатия стремеж
на ръководителя и селекционер Анатолий Вапиров да дава път на българските
джазмени, утвърдени и най-млади, чиито редици оредяват в брутално
комериализи-раната българска културна среда. Уви!
Варна е градът, който още в средата на 80-те години потърси взаимопроникването
на джаза и визуалните изкуства, поощрявайки навярно първия у нас
пърформанс в Английския двор на Археологическия музей. Джазовият
фестивал продължи тази тенденция, превръщайки я трайна програмна
линия.
Съпътстващите през минали-те години изложби на Димитър Трайчев и
Христо Алекси-ев, вдъхновени от джаза, са последвани сега и от колекцията
на Вихрони Попнеделев върху същата тема. С което фестивалът на Варна
единствен в България отбелязва Векът на джаза чрез звук и образ
и в някаква степен се приобщава към множеството големи международни
прояви по този повод. Колкото и каквито административни и финансови
трудности да изпитва.
Снимки: Росен Донев
|