1.09

броят

архив

контакт

връзки

за нас

 

2009

    БЮЛЕТИН ЗА СЛУЖЕБНО ПОЛЗВАНЕ

Нина Локмаджиева
ПРОЦЕСЪТ
Как промишленият търбух
вдигна цената на една стока
Много се изписа за Изложбата Годишни награди на М-тел в Пристанище Варна. Толкова хора писаха. Доста от тях – правилни неща. Мисля, че нямам право на нито дума повече. Особено от позицията на полу инсайдер (тъй като нашата скромна PR агенция – NIRA Communications облъчи локалното медийно пространство с килограми информация около Склад №7).

Впрочем името Склад №7 е личният ми избор за назоваване на случването на тази визуална акция. Избрах го заради изразеното анти арт звучене. Отдавна ми е писнало от романтично-патетични, псевдо артистични или фамилно обременени названия на събития и места в изкуството.

А складът е промишленият търбух. Едни хора и машини пълнят в него едни стоки. Стоките престояват в търбуха известно време, през което променят цената си (обикновено в посока нагоре). После други хора и машини ги преместват на друго място – примерно кораб – и ги приближават с една стъпка към крайния потребител. Вече по-скъпи, респективно по-ценни.



Точно това се случи и в Склад №7.

Престоявайки там, едни инсталации, картини, скулптури променяха всекидневно цената си с погледа на всеки един от 15 000 –те души, които влязоха да ги видят. Самото пространство също вдигна стойността си. Така промишленият търбух и варненци осъществиха една взаимна трансформация на ценности. И най-сетне вкараха Варна в полето на изкуството на ХХ - ХХІ век.

За мен всичко започна със слънчогледа. За пръв път влязох в Склад №7, когато неговите 2 декара просто изпълняваха функциите си. Мрачно място. Четири лампи. Планини от прашен слънчоглед, сред тях тук-там за контраст яйца от гълъби. Запъртъци. И за да не е всичко толкова черно, от време на време отгоре в забавен каданс се спуска по някое перо. Звуковият фон – двигатели на тирове и скърцане на кранове отстрани и вибриращо гълчане на стотици гълъби отгоре.



После дойдоха фадромите. След тях момчетата с пароструйките, стъкларите, електричарите... Беше мрак. После беше светлина.

Всичко се завърташе на етапи пред очите ми и пред обектива на нашата камера. И беше мощно. Това беше акцията за мен. След нея можеше да влязат и артистите.

И както обещах – нито дума за тях.

Ще взема за финал само нещо знаково. Влизането в склада, не в изложбата, на Иво Димчев и радикалния му театър. Заради кръвта на живо.

Без сълзи и сополи, само с кръв. Така го искам изкуството!

И Склад №7 ми го даде
.

  
ОБРАТНО
  

stalker.bg

 

 

 

 

 
 
 
 
 
 

 

© Copyright 2005 - Stalker Project - Studio IDA