В днешните ни полемики за носталгията по
социалистическото битие прозира едно крайно противопоставяне на
минало и настояще, чрез което носталгията се заклеймява и
отхвърля като несъвместима с новия ни живот. Ако се зачетем
по-внимателно в тези спорове ще забележим интересно единомислие
в разбирането на „носталгия” – и тези, които я приемат, и тези
които, я отхвърлят считат, че носталгията по същество е
идеализация на миналото. Струва ми се, че това разбиране е
ограничено и непълно. Не казвам това, за да давам оценка на
езиковия багаж на полемистите или за да взема страна в спора.
Целта ми е да се опитам да разбера откъде идва стесненото
значение на тази дума, което прави полемиката толкова
непримирима, както и какво се крие зад него. И така, защо
носталгия, защо в този смисъл и защо именно днес?
За да разберем днешната употреба на „носталгия” се нуждаем от
една по-добра представа за възможните й значения, представа,
която можем да добием с един поглед към етимологията на думата.
В нашумялата си книга „Бъдещето на носталгията” Светлана Бойм
твърди, че думата е модерен неологизъм, създаден в края на 17
век от швейцарския лекар Йоханес Хофер. Интересното в случая е
това, че Хофер се е нуждаел от ново понятие, с което да обозначи
едно болестно състояние – тъгата, породена от копнежа по
родината и невъзможността да се завърнеш в нея. Като съединява
два гръцки корена – nostos (завръщане у дома) и algia (болка) –
Хофер слага началото на клиничното разбиране на „носталгия” като
специфично психическо заболяване, чиито симптоми от този момент
нататък могат да се диагностицират и лекуват. Според тогавашните
медицински теории, завладяните от носталгия (като пример се
дават студенти и войници) могат да се разпознаят по това, че
губят представа за настоящето тъй като са напълно обсебени от
копнежа да се завърнат в родината. Те са безразлични към всичко,
което ги заобикаля и не могат да различат миналото от
настоящето, реалното от въображаемото.
С развитието на медицината това първоначално значение става
анахронично и постепенно се заменя от една по-широка употреба,
която прави думата популярна извън отеснялата клинична рамка.
Според Оксфордския речник на английския език, „носталгия” може
да означава копнеж по близкото и познатото, както и
сантиментален копнеж по миналото или спомен за нещо преживяно.
Тъй като става дума за чуждица, не е чудно че българските
тълковни и етимологични речници също привеждат подобни значения:
носталгията е болезнена тъга по близките и родината или,
по-общо, тъга по миналото и преживяното. Не може да не ни
направи впечатление, че не се посочва значение, според което
носталгията е идеализация на миналото.
Мястото на носталгията в българската култура е нееднозначно. Ако
за момент се замислим отвъд границите на днешните спорове ще
видим, че не всички български форми на носталгичност се отричат,
и че в българската култура има приети форми на носталгия, срещу
които не биха негодували дори и най-непримиримите противници на
идеализираното минало. Тази носталгия е допустима, тя не само не
се осъжда, но се е превърнала в част от модерното българското
самосъзнание, част от начина, по който виждаме себе си днес.
Мисля, че Дебелянов най-добре улавя връзката между модерността и
носталгията: разноликата нестройна душа, която всеки ден умира и
отново се ражда (може би най-добрата метафора на модерния човек,
родена от българската култура), копнее да се завърне в бащината
къща и същевременно знае, че това е едно невъзможно завръщане.
Или да си спомним за селото на Радичков, отдавна потънало на
дъното на язовира и магически върнато към литературен живот
заедно с тенците и душевността, която нито автора, нито ние
искаме да забравим. И Дебелянов, и Радичков знаят, че няма
връщане към миналото, но тяхната носталгичност е начин да
съхранят загубеното (което не значи, че непременно го
идеализират) и да го пренесат в настоящето. В този смисъл
носталгията не се отнася само за миналото, а е необходима част
от настоящето, тя се превръща в начин да се запази миналото в
настоящето.
Според мен основното в днешната носталгия по миналото е не
толкова неговата идеализация, колкото чувството за
невъзвратимост, което намираме и в произведенията на Дебелянов и
Радичков. Носталгия се изпитва поради раздялата с миналото;
раздяла, която поражда тъга и болка, защото осъзнаваме, че то е
окончателно отминало. Както скръбта по починал близък,
носталгията е начин да се примирим с безвъзвратността на
изгубеното и да продължим да живеем въпреки загубата.
Носталгията е болка по нещо, от което сме откъснати може би
завинаги, но с което не искаме да се разделим, защото без него
бихме били непълни и празнотата, която би се получила ако не
поддържаме спомена за него, би била непоносима.
Струва ми се, че споровете за днешната носталгия не успяват да
уловят нейната парадоксалност, която е в това, че
носталгичността утвърждава невъзвратимостта на миналото. Щом има
носталгия, значи миналото е наистина минало, невъзвратимостта на
миналото е вече напълно осъзната. Носталгията е начин да се
говори за миналото в едно настояще, което е вече отчетливо
различно от това, което е било; настояще, в което вече не може
да се живее както преди. Носталгията не е знак за непълна
промяна, а за осъществена докрай промяна, която е успешна именно
защото е направила живеенето както преди невъзможно и поради
това миналото е вече само спомен. Ето защо страховете от
носталгична реставрация са неоснователни.
Полемиките за новата носталгичност не улавят тези нейни
особености, защото се движат между крайното отрицание на
миналото и неговата идеализация. Един от интересните моменти в
тях е възраждането на клиничното разбиране, според което
носталгията е болест на обществото, една заплаха за неговата
нормалност, която трябва да се отстрани като тумор, за да може
настоящето да се осъществи напълно. Нищо от онова минало не ни е
нужно днес. Идеализацията на социалистическото минало възниква
като огледален отговор на тази позиция.
Сегашното тясно разбиране на носталгията се дължи на
категоричността, с която пост-социалистическата идеология
дефинира „прехода” като преминаване от тоталитаризъм към
демокрация. И докато недвусмисленото противопоставяне на тези
две обществени формации е ефикасно политическо средство за
мобилизация и радикална промяна (или-или, трети път няма), нито
„тоталитаризъм”, нито „демокрация” са достатъчно нюансирани, за
да обхванат напълно противоречията и сложността,
многоизмерността както на миналото, така и на настоящето. Като
политически инструмент тази опозиция трябва да е категорична,
защото до решителни действия се стига само като се елиминира
всяка алтернатива и възможност за съмнение. Като мисловен
инструмент обаче, опозицията е твърде елементарна. За да
разберем проява на какво е днешната носталгичност, ние имаме
нужда не от лозунги, а от възможности да се мисли нюансирано, не
от категоричността с която определени идеи се налагат като
очевидни, а от скептицизма, който ни кара да мислим критично.
Строго погледнато, днешната носталгия, дори и разбрана само като
идеализация, е важна не толкова като отношение към миналото,
колкото като осмисляне на настоящето. Струва ми се, че
носталгията не е просто начин да се отнасяме към миналото, да
помним преживяното само с хубаво; тя е преди всичко начин да
разберем ставащото с нас днес. С други думи, в носталгичността
миналото се използва, за да вземем позиция спрямо настоящето.
Мисля, че класическите български примери на носталгичност могат
да се тълкуват именно по този начин: за Дебелянов модерното
настояще е студено и чуждо, защото е лишено от интимността на
бащиния дом и майчината обич, а за Радичков социалистическото
материалистическо настояще е духовно обедняло, защото в него
няма място за органичната връзка на човека с одушевената
природа.
Отричането на носталгията е стратегия, породена не от абстрактен
интерес към автентичното неидеализирано минало, а от днешния
стремеж определени процеси да се представят за неизбежни като се
предотвратят възможностите да им се търси алтернатива.
Превръщането на носталгията в табу е опит да се блокира един
подход към миналото, който по същество е критика на настоящето.
Разбира се, това не е единственият начин да се мисли за
вчерашния и днешния ден, но това не значи, че носталгичността
трябва да се блокира. Не можем предварително да знаем как и
откъде ще възникнат нови идеи и варианти; различните позиции се
формират в дебат, който може да е плодотворен само ако излезе от
догматичните рамки на крайното противопоставяне. Вместо да
заклеймяваме носталгията като идеализация на миналото, нека
последваме класиците и се вслушаме в това, което тя ни казва за
настоящето.
|