15.07

броят

архив

контакт

връзки

за нас

 

2010

     БЮЛЕТИН ЗА СЛУЖЕБНО ПОЛЗВАНЕ

ГРОБ С БОГАТ ИНВЕНТАР ОТ РИМСКИЯ НЕКРОПОЛ НА ОДЕСОС

Александър Минчев
(със съкращения)
   

През 1978 г. във Варна бе разкопан един случайно открит гроб от римската епоха. Гробът бе открит почти на съвременното ниво (една от покривните му плочи дори се е показвала отчасти на повърхността), но на това място е имало могила, унищожена при строителството на съвременна сграда. По сведения на собствениците, при нейното разкопаване са били намерени „стари кости”, на които не е било обърнато внимание. Възможно е това да са скелети от извършени в могилата вторични погребения. С течение на времето едната от покривните плочи се е спукала и през пукнатината се е просмукала пръст, която закриваше почти изцяло скелета и гробните дарове.
Сравнително добре запазените череп и кости на ръцете позволиха да се направи антропологическо изследване. Резултатите показват, че е погребано момче на възраст 12-14 г.

Гробните дарове бяха разположени на групи върху и около скелета. На корема и до десния хълбок бяха поставени сребърна статуетка, стъклени съдове, глинена лампа и сребърна монета. До глезена на левия крак се откриха шест златни пръстена, до лакътя на лявата ръка – останки от пергаментов ръкопис, бронзови стилуми и мастилница, зарче, стъклени пулове, охлюв, гема от пръстен и други дребни предмети. Край рамото на лявата ръка бяха разположени железни ножове и други железни предмети.

Сребърната статуетка представя един рядко срещан тип в римската дребна пластика – комичен актьор-роб. Това се доказва от облеклото му, което е характерно за този често срещан типаж в античните комедии. Със същите дрехи е облечен един актьор-роб от пиесата на Менандър "Epitrepontes", изобразен върху мозайка от Спарта. Абсолютно същото е и облеклото на една теракота, представляваща актьор-роб от Атинската агора. Като се има предвид, че в античните комедии вземат участие различни видове роби, за нас е особено важно да установим точно какъв е представеният на варненската статуетка актьор. За това спомага отлично изработената маска, която покрива лицето му. Тя е характерна за един от най-често срещаните образи в старата и нова гръцка комедия – т.н. „водещ роб”. Водещият роб обикновено води действието и в много от сцените понякога го коментира и по този начин на практика е главното действащо лице. Установено е, че промените в изобразяването на косата и брадата в маските на водещите роби отразяват състоянието на театъра в момента на тяхната изработка – т.е. отразяват реалната действителност и това се отнася до голяма степен и за облеклото на актьорите.

В Одесос и околностите му са намерени досега няколко гроба, в които между останалите дарове са били поставени стилуми – бронзови или сребърни. Новооткритите стилуми обаче са най-хубавите. За тях липсват точни паралели. Подобен стилум е изобразен върху една фреска от Помпей, а формата на шпатулката им е близка до тази на един сребърен стилум от Одесос.

Бронзовата цилиндрична кутийка, открита заедно със стилумите и останките от ръкопис, по всяка вероятност е мастилница. Подобни, изцяло запазени мастилници (някои с капаче) се пазят в Бостънския музей за изящни изкуства, в Народния музей – Белград, в Берлинския Антиквариум и др. Бронзова посребрена кутийка със същата форма като варненската, но по-голяма, е открита и в гроб от Марцианопол.
Фрагментите от ръкопис представляват една от най-важните находки в гроба. Може само да се съжалява, че запазените фрагменти са твърде малки и не позволяват да се разбере съдържанието на текста. Прави впечатление равномерното изписване на буквите, което явно е дело на добре школувана ръка. Фактът, че ръкописът е на гръцки език, потвърждава още веднъж силното влияние на гръцката култура в живота на града. Същевременно известно недоумение буди фактът, че той бе намерен в детски гроб. Може да се предположи, че бащата се е занимавал с литературна дейност или – което е по-вероятно – че това е една от любимите книги на детето или негов учебник. Това предположение обяснява наличието на стилуми и мастилница до ръкописа: това са били предметите, с които то се е занимавало ежедневно.

Останалата част от времето му, изглежда, е била отдадена на чисто детски занимания – непосредствено до писмените принадлежности са поставени и неговите играчки – стъклени пулове, зарче, охлюв и други дребни предмети.

Намирането на зарчето сред гробните дарове на едно дете не е рядкост. Подобни находки има и в некропола на Томи. Играта със зарове е била позната още в древна Гърция, обаче с три зара, докато през римската епоха са използвани предимно по два. Датирането на нашия зар е твърде трудно, тъй като формата му не се е променила до наши дни. По същия начин са изработени няколко костени зарчета от Помпей и един, намерен в сграда от ІІІ-ІV в. в Никополис ад Иструм.

Стъклените съдове, открити в гроба, са доста на брой – 5 и показват голямо разнообразие. Особено интересна е стъкленицата с цилиндрично-конично тяло и фуниевидно устие. В достъпната литература върху римското стъкло липсват аналогии. Подобна форма на тялото, но с вдлъбнато дъно и съвсем различна шийка и устие имат няколко съда от Кипър, за които Vessberg поради тяхната рядкост не дава датировка и смята, че принадлежат към тип, характерен само за острова. Подобни стъкленици са намерени обаче и в Панония, за съжаление също недатирани. Варненската стъкленица остава засега единствена и за произхода й може само да се гадае. Докато формата на тялото и цветът на стъклото са близки до тези на кипърските стъклени съдове, то формата на устието и отрязаният ръб ни насочват по-скоро към Изтока, евентуално Сирия. Датирането ще стане въз основа на други предмети в гроба.

Сребърната монета, макар и доста изтрита, се определя доста точно. Това е денарий на Траян от група ІІІ по класификацията на Mattingly, сечен в Рим между 112 и 117 г. Монетата намира паралели в монетната сбирка на Британския музей. Фактът, че е изтрита, показва, че е била в обращение продължително време.

При всички случаи (дори и да се касае за локален фамилен некропол) едно е ясно: погребаните тук са били тясно свързани с града и живота там във всички негови аспекти. Всички предмети, намерени в гроба, определят, че детето е принадлежало към една романизирана (или ако се съди по ръкописа – елинизирана) тракийска фамилия. Изглежда, че тя е заемала важно място в обществено-икономическия и културен живот на Одесос. Може да се предположи, че нейни членове са имали някаква връзка с театралния живот на града, или – което е по-малко вероятно – пряко са участвали в драматични представления. За високото интелектуално ниво на това семейство говорят както ръкописът и писмените принадлежности, така и вкусът, който се чувства при подбора на даровете от гробния инвентар. Много от предметите са изработени с голямо художествено майсторство или са с рядко срещана форма. Те са доказателство за широките търговски връзки, осъществявани от гражданите на Одесос през ІІ-ІІІ в., когато започнали да се внасят масово луксозни стоки, и същевременно осветляват нови страни от живота на града през този период.


 

stalker.bg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

© Copyright 2005 - Stalker Project - Studio IDA