Най-известният трен в света се отбива през Варна
по изключение
Двайсетина квартални хлапета, още толкова възрастни и сериозна
група полицаи чакат "Ориент експрес" на гара Варна. Тренът
трябва да застане тук в 16 часа, но се бави. В историята на
пътешествията има много митични ветроходи и параходи, но
влакът-легенда е само един. И по ориенталски - неточен. Дори и
през ХХІ-ви век той закъснява с повече от 20 минути.
Няма и закъде да бърза, защото онези шейсетина авантюристи,
които са го избрали, се интересуват повече от пътуването,
отколкото от пристигането. Най-накрая лъскавите сини вагони със
златни гербове застават на слънчевата гара. Американци,
швейцарци, млади двойки от Англия и Франция си отчупват от
домашен български хляб. Няколко японци за пръв път изпитват
емоцията "Ориент експрес" и позират на фоторепортерите.
Потомственият аристократ и дипломат от Шотладния Иван Станчов
прегръща свой приятел белгиец. После цялата команда от готвач,
шеф на стюардите и оберкелнер се строяват пред влака за
атракция.
Странна е цялата тази церемония: Варна не е трябвало да бъде
спирка на "Ориент експрес", в годините когато той потегля. В
края на ХІХ в. и началото на ХХ век синият трен е тръгвал от
Париж, но линията Белград-Истанбул не е била направена още.
Затова той продължава към Букурещ през Русе и Варна. Оттам
пътешествието до Босфора продължава с кораб.
Дори знаменитият Френсис Форд Копола документари този факт във
филма си "Дракула на Брам Стокър". Той качва на влак Киану Рийвс
и компания да гонят вампир номер едно в света. За да стигнат до
Трансилвания те взимат "Ориент експрес" от Варна. В лентата
сегашната морска перла е показана като някакъв навес насред
хълмовете - малка спирка покрай релсите. Това не е далеч от
истината, защото в края на ХІХ в. градът е бил повече турски и е
изглеждал доста скръбно.
Сега обаче не е така. Преди 6 години "Балкан сервиз травел" и
мениджърът Димо Атанасов убеждават собствениците на "Ориент
експрес", че влакът непременно трябва да спре във Варна. Тук
пътешествениците се разхождат из царската резиданция
"Евксиноград", опитват фамозните евксиноградски вина и слушат
музика на живо, докато съзерцават морето. После влизат в
катедралния храм и присъстват на православна служба.
Пребиваването им в България е съпроводено от българска кухня и
музика. Постоянният готвач на "Ориент експрес" Кристиян Бодигел
им готви ястия от раци и им сервира истинско кисело мляко. 4
часа до Ямбол музика от всички етнографски области свири Красен
Господинов - акордеонист в ансамбъл "Тракия" и преподавател в
Пловдивската академия. Той, разбира се, разнообразява с
предкласика и вечно зелени мелодии.
Гостите се ширят в дузина вагони с пищен интериор в барок и
сецесион. Освен разкошен ресторант, на разположение е и
пиано-бар. В "Ориент експрес" няма бани, защото той спазва
дизайна на прадядо си от началото на ХХ-ти век. Гостите всяка
вечер отсядат в голям европейски град. Те имат само две нощувки
във влака, за да се избегне неудобството от липсата на душ. Но
това също е част от авантюрата. Влакът е създаден специално и
само за пътешественици.
През 1881 г. младият белгийски инженер Жорж Нагелмакерс основава
своя компания за производство на луксозни вагони. На 5 октомври
1883-та той и още 40 гости се качват на трена от Париж в своето
първо пътешествие към Истанбул. Това е първият железопътен
маршрут, който свързва Запада и Изтока. Съвременниците им
прегръщат идеята и проектът се разраства.
През 1889 г. Нагелмакерс и Джордж Пулман създават Venice Simplon
Orient Express. Той е бил най-разкошното и модерно средство за
придвижване по онова време. И естествено, веднага става любимо
на крале, политици, кинозвезди и шпиони. Нека споменем само
Франц-Йосиф, Мата Хари и Агата Кристи, която написва своята
знаменита книга "Убийство в "Ориент експрес". По-късно филми по
романа снимат Сидни Лъмет и Хичкок. В ролите на героите са
влизали Ингрид Бергман, Джон Гилгуд, Лорен Бакол, Шон Конъри.
С обновяването на железниците и прокопаването на тунели влакът е
сменял маршрутите си като е минавал през Лозана, Милано и
Венеция, Белград, София. И така до 1960-та, когато легендарният
влак се отправя на последния си круиз. Просто бил твърде скъп не
само за пътниците, но и за мениджърите си.
Жаждата за приключения обаче връща "Ориент експрес". В момента
из света пътуват няколко влака с това име. Те кръстосват
Тайланд, Австралия и ЮАР. Най-разкошният - Venice Simplon Orient
Express също се движи. Той е възстановен през 1982-ра и част от
вагоните му са оригинални. Влакът, който минава през Русе и
Варна, тази година гостува на България за шести път. Той тръгва
от Париж през Виена и Будапеща, продължава през Букурещ,
България и стига до Истанбул.
Билетът в едната посока струва около 6 хиляди евро. Не всички
пасажери са графове и барони, нито мултимилионери, а просто
авантюристи, които искат да усетят аромата на миналото.
С ИМЕТО НА ОРИЕНТ ЕКСПРЕС
Първият хотел в това име бил създаден през 1976-та във Венеция.
Сега съименник на митичния влак посреща гости и в Истанбул.
Точно като вагон-ресторанта на трена е решен миланският
ресторант на Виа Фиори Чиари. Коктейл "Ориент експрес" влиза в
барманската бибилия като 16-градусов long drink. Съдържа сокове
от ананас и груйпфурт, ликьор Коантро, бяло ром и няколко капки
гренадин.
Снимки Нина Локмаджиева
|