01.11

броят

архив

контакт

връзки

за нас

 

2005

    БЮЛЕТИН ЗА СЛУЖЕБНО ПОЛЗВАНЕ

Искра Сотирова

ОРИЕНТ ЕКСПРЕС -
ВЛАКЪТ, КОЙТО НЕ БЪРЗА

Най-известният трен в света се отбива през Варна по изключение

Двайсетина квартални хлапета, още толкова възрастни и сериозна група полицаи чакат "Ориент експрес" на гара Варна. Тренът трябва да застане тук в 16 часа, но се бави. В историята на пътешествията има много митични ветроходи и параходи, но влакът-легенда е само един. И по ориенталски - неточен. Дори и през ХХІ-ви век той закъснява с повече от 20 минути.

Няма и закъде да бърза, защото онези шейсетина авантюристи, които са го избрали, се интересуват повече от пътуването, отколкото от пристигането. Най-накрая лъскавите сини вагони със златни гербове застават на слънчевата гара. Американци, швейцарци, млади двойки от Англия и Франция си отчупват от домашен български хляб. Няколко японци за пръв път изпитват емоцията "Ориент експрес" и позират на фоторепортерите.



Потомственият аристократ и дипломат от Шотладния Иван Станчов прегръща свой приятел белгиец. После цялата команда от готвач, шеф на стюардите и оберкелнер се строяват пред влака за атракция.

Странна е цялата тази церемония: Варна не е трябвало да бъде спирка на "Ориент експрес", в годините когато той потегля. В края на ХІХ в. и началото на ХХ век синият трен е тръгвал от Париж, но линията Белград-Истанбул не е била направена още. Затова той продължава към Букурещ през Русе и Варна. Оттам пътешествието до Босфора продължава с кораб.

Дори знаменитият Френсис Форд Копола документари този факт във филма си "Дракула на Брам Стокър". Той качва на влак Киану Рийвс и компания да гонят вампир номер едно в света. За да стигнат до Трансилвания те взимат "Ориент експрес" от Варна. В лентата сегашната морска перла е показана като някакъв навес насред хълмовете - малка спирка покрай релсите. Това не е далеч от истината, защото в края на ХІХ в. градът е бил повече турски и е изглеждал доста скръбно.

Сега обаче не е така. Преди 6 години "Балкан сервиз травел" и мениджърът Димо Атанасов убеждават собствениците на "Ориент експрес", че влакът непременно трябва да спре във Варна. Тук пътешествениците се разхождат из царската резиданция "Евксиноград", опитват фамозните евксиноградски вина и слушат музика на живо, докато съзерцават морето. После влизат в катедралния храм и присъстват на православна служба.

Пребиваването им в България е съпроводено от българска кухня и музика. Постоянният готвач на "Ориент експрес" Кристиян Бодигел им готви ястия от раци и им сервира истинско кисело мляко. 4 часа до Ямбол музика от всички етнографски области свири Красен Господинов - акордеонист в ансамбъл "Тракия" и преподавател в Пловдивската академия. Той, разбира се, разнообразява с предкласика и вечно зелени мелодии.

Гостите се ширят в дузина вагони с пищен интериор в барок и сецесион. Освен разкошен ресторант, на разположение е и пиано-бар. В "Ориент експрес" няма бани, защото той спазва дизайна на прадядо си от началото на ХХ-ти век. Гостите всяка вечер отсядат в голям европейски град. Те имат само две нощувки във влака, за да се избегне неудобството от липсата на душ. Но това също е част от авантюрата. Влакът е създаден специално и само за пътешественици.

През 1881 г. младият белгийски инженер Жорж Нагелмакерс основава своя компания за производство на луксозни вагони. На 5 октомври 1883-та той и още 40 гости се качват на трена от Париж в своето първо пътешествие към Истанбул. Това е първият железопътен маршрут, който свързва Запада и Изтока. Съвременниците им прегръщат идеята и проектът се разраства.

През 1889 г. Нагелмакерс и Джордж Пулман създават Venice Simplon Orient Express. Той е бил най-разкошното и модерно средство за придвижване по онова време. И естествено, веднага става любимо на крале, политици, кинозвезди и шпиони. Нека споменем само Франц-Йосиф, Мата Хари и Агата Кристи, която написва своята знаменита книга "Убийство в "Ориент експрес". По-късно филми по романа снимат Сидни Лъмет и Хичкок. В ролите на героите са влизали Ингрид Бергман, Джон Гилгуд, Лорен Бакол, Шон Конъри.

С обновяването на железниците и прокопаването на тунели влакът е сменял маршрутите си като е минавал през Лозана, Милано и Венеция, Белград, София. И така до 1960-та, когато легендарният влак се отправя на последния си круиз. Просто бил твърде скъп не само за пътниците, но и за мениджърите си.

Жаждата за приключения обаче връща "Ориент експрес". В момента из света пътуват няколко влака с това име. Те кръстосват Тайланд, Австралия и ЮАР. Най-разкошният - Venice Simplon Orient Express също се движи. Той е възстановен през 1982-ра и част от вагоните му са оригинални. Влакът, който минава през Русе и Варна, тази година гостува на България за шести път. Той тръгва от Париж през Виена и Будапеща, продължава през Букурещ, България и стига до Истанбул.

Билетът в едната посока струва около 6 хиляди евро. Не всички пасажери са графове и барони, нито мултимилионери, а просто авантюристи, които искат да усетят аромата на миналото.

С ИМЕТО НА ОРИЕНТ ЕКСПРЕС

Първият хотел в това име бил създаден през 1976-та във Венеция. Сега съименник на митичния влак посреща гости и в Истанбул. Точно като вагон-ресторанта на трена е решен миланският ресторант на Виа Фиори Чиари. Коктейл "Ориент експрес" влиза в барманската бибилия като 16-градусов long drink. Съдържа сокове от ананас и груйпфурт, ликьор Коантро, бяло ром и няколко капки гренадин.

Снимки Нина Локмаджиева

 

  
ОБРАТНО
  

stalker.bg

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 
 
 
 
 

 

 

 

 

 

 

 

© Copyright 2005 - Stalker Project - Studio IDA