В последния ден от престоя си слязох в криптата на катедралата
„Свети Ян” („Св. Йоан Кръстител”), където, заобиколен от своите
герои – мазовецките князе, почива един велик и предан син на
Полша – Хенрик Сенкевич. Сенкевич е известен на света най-вече с
романа си „Quo vadis”, но тук, във влажната тишина на
подземието, аз си мислех за „Потоп”. От далечното ми прочитане
на този роман в паметта ми се беше запечатал един момент, когато
пан Анджей, яздейки към поредната си битка в името на Полша,
стига до един кръстопът сред житните ниви, на който има каменно
разпятие. Пан Анджей слиза от коня, коленичи и свежда чело в
молитва за страната си, а пшеничнорусата му коса пада напред и
покрива нозете на Спасителя.
Тази сцена беше пред очите ми, докато пътувах с влака към
Гданск, а край прозореца минаваха житни полета, прорязани от
черни пътища. Мислех си, че тези полета изглеждат така, както
сигурно са изглеждали и преди сто, и преди четиристотин години.
Мислех си и за чудното неразгадано свойство на изкуството да
улавя безпогрешно най-важните елементи от живота и да ги
запечатва честно, дори и тогава, когато се старае да бъде
преднамерено и маниерно.
Мислех си още, че патриотизмът не е старомодна отживелица.
Защото патриотизъм, това не е да се рецитира с апломб „Аз съм
българче” (или съответният му в чуждите култури аналог), а
дребните ежедневни неща, като например дори и това, да казваме
„Добър ден” и „Довиждане” и да не хвърляме хартийки по улиците,
но които неща правят живота и общуването ни по-лесни и
по-приятни и ни представят пред нас самите и пред света.
След това се сетих, че съм сама в криптата и ме достраша, че
може да ме забравят, да заключат и да угасят лампите, и аз да
остана в тъмното подземие най-малко до следващия ден. Затова
излязох и отидох да си взема довиждане с „Ринек новего мяста”,
който ми беше станал любимото място от Варшава.
Говори се, че новото гледане на предложенията по Програмата за
финансиране на творчески проекти ще бъде през следващия март.
|