Влизането в общинската зала Пленарна не е
сложен логистичен проблем. Дежурният полицай вяло обръща глава
по посока на зумиращия скенер, регистрирал наличието на метални
предмети у преминаващия. Възстановява прекъснатия разговор със
стар познат. Това не е приоритет.
Приглушеното горно осветление в залата те кара да се чувстваш
съучастник в тайнство. Екранът в дъното на сцената примигва на
пасамаци в очакване на неговото разкриване. Адаптирам зрението и
се оглеждам. Случайно или не, настанил съм се в зоната център,
център. Това не е приоритет.
Вляво от мен са повечето познати лица от местните артистични
партита – пишещи, свирещи, рисуващи и гравитиращи. Дрескод –
черни тениски, брендирани с едрокегелни кондензирани болдове,
джинси от всички епохи и много косми. Само Люси Станев е с
наследеното авиаторско яке – литературен обект. Разпознавам и
други познати герои, някои от които сподвижници. Те си имат
прякори. Сашо Пънка, Косьо Джамбаза, Петьо Желязото. Всички
гледат мрачно. И ветерани, и редови бойци. Само опълчението леко
щъка. Това не е приоритет.
Вдясно от мен са настанени екземпляри от непознати породи. Добре
подстригани до 40-годишни мъже с делови костюми и поддържана
кожа, придружени от правилни сътруднички с пола до коляно и
дискретен маникюр. В очилата /без диоптър/ проблясват отражения
от дисплеи, ябълки и ексели. Картинка с висок рейтинг от банките
на Stock Photo. Това е приоритет.
Екранът светва. Влиза Екзекуторът. Всъщност, попрегърбен философ
със сиво сакенце. Отказал цигарите, преди ме подпушваше. С него
редовно си пиехме кафето на нашата тераса, до момента, в който
той за втори път реши да стане общински служител. Той е и
експертът, който ще ни светва как стават работите. Това е
приоритет.
Екзекуторът/експерт обича порядъка, той е съвършен Бюрократ.
Всъщност аз си го харесвам, въпреки че оглежда с подозрение и
лека досада аудиторията. С характерно движение на врата врътва
една мазна 180 градусова панорама. Подозирам, че замисля
свръхефективен и извратен мониторинг от типа – какви са Вашите
ежедневни права и задължения на работното място. Знае, че няма
да получи отговор. Това не е приоритет.
Бавно и системно разяснява на събраните уж очевадни неща, и
всичко това на фона на старателно вчесаната PPT без преливки и с
ляво равнена Вердана.
Отдясно клавиатурите чаткат, отляво чувам скърцане със зъби.
Идва ред на въпросите. Отляво мълчание, отдясно –
хиперактивност. По едно време на лявофланговата групировка й
светва, че десният фланг има и стратегическо предимство, и
тактически превес. Хората с костюми са участвали в не в една или
две битки за усвояване на средства по различни програми със
звучни названия. Това за тях е ежедневие. Това е приоритет.
Прекъсвам аналитично-съзерцателното си състояние. Съборен съм от
един въпрос. Задава го млад мъж, облечен в 50% сив костюм на
дискретни райета. Въпросът е принципно правилен и важен, даже
фундаментален. Произнесен е ясно и без диалектен уклон:
Какви са принципите за създаване на
художествено произведение?
Напускам залата съкрушен. Боже, и тези две цивилизации няма да
се срещнат. А би трябвало. Бяха толкова близко. На една ръка
разстояние.
P.S.
Всички описани лица и събития са действителни, въпреки че ми се
искаше да е обратното. Нищо, че се правя на голям отворко, и
моят проект не мина.
|