Някога на една лекция ни беше прочетено
следното определение:
„Дискурс. Структурният корелат на функционалния концепт на
употребата.”
Речникът на чуждите думи в българския език (изд. 1970 г.) е
съвсем скромен:
„Дискурс (фр. discourse). Слово, разказ, разискване.”
Какво искам да кажа с тези две определения: че всяко нещо може
да бъде представено, възприето и употребено по различни начини.
Като студентка ходех на стаж в едно училище и във фоайето му
имаше огромен стенопис, централната фигура в който беше Людмила
Живкова. Чертите на лицето й бяха миловидно смекчени, тя беше
изобразена в цял ръст, с дълга бяла рокля, заобиколена от
момиченца в кръг, с бухнали бели роклички и цветни венчета на
главите. Фонът беше въздушно блед и групичката сякаш витаеше в
ефирен свят, обкръжена от носещи се във въздуха нежни
венчелистчета.
Мина време и името на Людмила Живкова изпадна в забрава. Години
по-късно прочетох в един вестник, че стенописът, обаче, останал
и новите малки ученици, нямайки вече никаква информация за
изображението, били започнали да наричат картината „Снежанка”.
Колкото повече се отдалечаваме от дадено време, толкова повече
подробностите избледняват и остават само компонентите, върху
които най-често е било насочвано вниманието, поради което те са
запомнени без полагане на специално усилие. Или най-лесните за
описване. Вероятно поради това, когато се заговори за
недалечното минало, първото, което изниква като образ, са
пропагандните символи – този елементаризиран авангард на
идеологията.
Вероятно всичко, създадено през 70-те и 80-те години на миналия
век ще остане в масовата памет на бъдещето като унифициран общ
масив на „социалистическия строй, работническата класа и други
клишета на времето” и цветовете от картините, представяни на
общите изложби, ще бъдат размити в „сивота и общо хорово
звучене” (цитатите са от интернет). Искаше ми се този брой да
покаже, че подобни широко разпространени заключения са по-скоро
емоционални, отколкото общоприложими. Разбира се, никой не
отрича, че са създавани политически ангажирани работи. Важното е
да се знае, че те са само част от създадения тогава художествен
продукт. Желанието на този брой беше да обърне внимание, че
съществува и друга част.
Според една теория, най-ценните художествени продукти се
създават в последното десетилетие на всеки век. Краят на 20-ти
век тук съвпадна с годината 1989. Дали тази година се оказа
разломна за изобразителното изкуство? Ако съдя по видяното във
вече малките частни галерии, които заместиха големите изложбени
зали, по-скоро не. 1989 отключи еуфория и даде чувство за
свобода, което в изобразителното изкуство роди дълбоко интимни
или високо декоративни творби, но не и нови стилове, теми и
сюжети. Индивидуалните почерци продължиха да следват личния си
път на развитие (или на застой, според случая). Което за мен
означава, че през предходните десетилетия е имало стойностни
натрупвания. Разбира се, това е само личното мнение на един
непрофесионален любител на картини и е възможно изкуствоведите
да са на друго мнение.
Първоначалното намерение беше броят да е чисто мемоарен, т.е. да
съдържа само лични спомени и мнения за видени някога картини. Но
това би било много тясна рамка. Защото картината не е само нещо,
което окачваш на стената за украса, или малък цветен свят, който
те зарежда в тежки моменти. Картината е своеобразен документ,
оставащ в много случаи единствен източник на информация. Защото,
кой може да каже с абсолютна сигурност, как в действителност е
изглеждала инфантата Маргарита?
|
|