При опит внимателно да се вгледаме в
пъстроцветния калейдоскоп от разнородни, стойностни художествени
прояви на Варна през 70-те и 80-те години на току-що отминалия
век, неизбежно ще установим наличието на спорадичност в
отразяването на културните факти и липса на систематизираното им
документиране, което би затруднило всеобхватното описание и
анализиране на проблемите на изкуството от онова време. Вероятно
поради това, а и заради хронологично все още късата дистанция,
този интересен дял на тоталитарното ни художествено наследство
стои в очакване на своите изследователи. В такова теоретично
издирване и проучване, ценна подкрепа биха били „живите спомени”
на мнозина варненски художници, участвали в активния и динамичен
художествен живот на тези отминали десетилетия. Извън
изложбените площи обаче, остава монументалното изкуство, тясно
свързано с архитектурната среда. Днес го приемаме като даденост,
то насища делника ни с идейно-художествените си внушения, но не
бива да пропускаме от внимание, че за да бъде опазено, трябва да
се познават и ценят художествените му стойности. Добър пример за
такива монументални творби, осъществени от изтъкнати наши
художници, е интериорната декорация, която Стоимен Стоилов и
Ванко Урумов осъществиха през 1983 г. в тогавашния Партиен дом,
днес Община Варна. Произведенията - три живописни пана на В.
Урумов и рисувано керамично пано и гоблен на Ст. Стоилов са
равноправен елемент в конкретната архитектурна среда, чрез която
съществуват и носят присъщата за творческата индивидуалност на
тези автори интелектуална, емоционална нагласа и предишен опит.
Съвместната работа на тези художници с архитект Стефан Колчев е
дала плодотворни резултати. Творбите са интегрирани
формално-пластично в обемно-пространственото решение на
интериора, участват във формирането на пространството като
отворена структура, която радиира в него идейно-художествения си
заряд.
На стената в помещението към входния вестибюл е рисуваното
керамично пано на Ст. Стоилов „Триумф на прогреса” (7,00 х 3,50
м). Предназначението и функцията на това помещение за посетители
и почивка са подсказали на художника симетрична композиция,
внушаваща устойчивост, вътрешно равновесие. Образният строй е
проникнат от движение, чиято сгъстена ритмика вплита мотиви,
символизиращи борбата, мира, науката и изкуството. Двете
алегории мащабно акцентират централната част – Доброто (млад
мъж) победно доминира над Злото (кръглата фигура, напомняща
персонаж от старите ни фрески). Паното е изпълнено в топла
охровокафява тоналност с присъщия за художника експресивен изказ
и много фантазия.
Характерните черти на авторовия му почерк са намерили убедителна
изява и в гоблена „Младост” (3,00 х 3,00 м), който е в зала 31.
В него въздействието разчита на образно-цветовото решение на
гладката тъкан. В едър план е представена млада жена с развети
коси и литнали гълъби – алегория на устремената към мира
младост.
Живописните пана на В. Урумов „Светлина”, „Мир”, „Човекът”, са
образни акценти на вътрешните помещения и визуално организират
взаимното им проникване. От съществено значение е фактът, че
художникът ги създава на самото място. Процесът на работа в
конкретната среда позволява на художника да се съобрази „на
живо” с нея и да „зареди” големите по мащаб изобразителни полета
с необходимата вътрешна енергия и импулс.
При влизане от централния вход на сградата живописното пано
„Светлина” (2,80 х 5,80 м) посреща с изображението на безгрижен
детски хоровод и гълъбови ята. Движението нагоре по стълбите се
поема илюзорно от ниския хоризонт на композицията и на фона се
открояват проникнати от светлина деца. Облечени в бяло, те леко
пристъпват, изцяло вдадени в игра. Една поетична импресия –
въплъщение на щастливо, безбурно детство, която държи будни
грижата и отговорността ни за бъдещето на земята. Плавно,
фризово, движението в композицията върви отляво надясно и
преминава в нерязко обособеното поле от животрептяща материя на
политнали птици. Посоката е в логичен синхрон с протичащото
покрай паното движение към главното фоайе и към представителния
втори етаж. Неделимо вписано в интериорната среда, паното
„Светлина” няма спрямо нея подчинена роля, а й вдъхва нов живот,
изисква продължително съзерцание и приобщава.
Друго е звученето – драматично, призивно, в паното „Мир” (3,40 х
5,60 м). Намира се на една от ограждащите стени на главното
фоайе. От ниския хоризонт на композицията в непреодолим общ
устрем нагоре, подобно освободена от взрив енергия, са полетели
мъже и жени. Бурно развети драперии обгръщат плътните фигури и
като мощни криле ги понасят над земята. Картинното пространство
е силно активизирано от контраста на образни компоненти и
колоритни съпоставки. На лиричното начало, което е вложено в
плавното движение на женските фигури, противостои суровата,
маршова сила и призивния жест на мъжете. А между тях като
дебнеща в сянката угроза една рицарска броня е подела своя
абсурден танц.
Различни като емоционален заряд, живописните пана „Светлина” и
„Мир” имат близки принципи на композиционно изграждане. Те са в
широк формат, ниският им хоризонт продължава движението във
вътрешното им пространство и е своеобразна „авансцена”, на която
е изнесено действието. дистанцията до персонажа е сгъстена и
зрителят изпитва внушението за съпричастие към общата атмосфера
на творбата. Интересно е решен фонът в композициите – въздушен,
той е живата среда на действието и същевременно нямаме
чувството, че е „пробив” в строителната плът на стената.
Художникът я оживява, изпълва със смисъл специфичната й роля във
вътрешното пространство. Впечатлението за естествена, органична
спойка на живописните пана на В. Урумов с околната среда идва и
от това, че светлината, която е втъкал като градивен елемент при
пластическото им извеждане, следва посоката от естествения
източник. В „Светлина” тя идва фронтално, в „Мир” отляво, но е и
вътрешно излъчване.
В голямата вертикална композиция „Човекът” (5,00 х 10,00 м), на
светлината, която струи от оберлихта, е отредено особеното
значение на смислов елемент. Към нея, приела символичното
звучене на върховна човешка цел – към познание, духовно
извисяване и разкрепостяване, е устремен човекът. Предните две
композиции, макар да нямат допирни точки с конкретна ситуация,
звучат земно. В „Човекът” действието е извън границите на
конкретното и пределите на времето. Тук човешкото тяло е
въплъщение на духовно съществуване, стремление, воля.
Динамично, спираловидно разгърната в пространството,
композицията от човешки тела, вплетени в целеустремно движение и
сложни ракурси, има общо с неукротимата, пламенна мощ на
високите художествени образци на Ренесанса. Но е видяна с нов
поглед и с напора на силно, индивидуално вживяване.
Тектониката на композицията внушава трудния път от страданието
до тържеството на духа. Тя отключва възприемането по възходящо
разгръщаща се нагоре спирала от тела, преминала в мощната дъга
на светла фигура, която, изопната като тетива на лък, описва
движението далеч в пространството.
Монтирано върху ограждаща стена между вестибюла и главното
фоайе, монументалното пано „Човекът” има визуално-организираща
роля в действащото като покрит вътрешен двор помещение на
фоайето. Спецификата на интериорното решение е използвана така,
че от различни аспекти и равнища движението в творбата да
оживява пред погледа, властно да го привлича, и едновременно да
докосва повече струни на възприемането.
На партера, където нямаш възможност да се отдалечиш и да
обгърнеш паното в цялост, имаш чувството, че си частица от
титаничните усилия на тези, които мъчително вдигат чело, за да
се изтръгнат от тъмата на мрачния кладенец; от първия балкон,
вече дистанциран, усещаш надживяното усилие и устрема на поелата
нагоре човешка маса. На горния етаж нивото на погледа ти съвпада
със стремглавия полет на най-силните.
Четката на художника – „летяща”, уверена, смело гради едрия
рисунък на фигурите, естествено ги разграничава с хармоничното
стълкновение на едри цветни петна, които „поглъщат” линията. На
места тя акцентува или пък недоизказва. Непосредствеността, с
която е запечатала вълнението на автора, осезателно внушава
индивидуалното му присъствие в творбата. В долната част на
композицията колоритът в монохромно сивоохрово създава
впечатление за еднородност, за плътност на човешката маса. С
вихрово завиващото нагоре движение става по-олекотен, проникнат
от въздушност и сребриста светлина. Богато нюансиран,
топлорозовият фон отново доказва умението на художника да
внушава безпределност, но и онази особена плътност, без която ще
имаме усещането за дематериализиране на стената. „Човекът” е
епично платно, създадено от четката на самобитен колорист, който
разгърна в големия формат силата на таланта си.
За съжаление, понастоящем долната част на творбата е закрита от
пристроени помещения, с което се ощетява цялостното й
въздействие.
Монументалните творби на Ванко Урумов и Стоимен Стоилов в Община
Варна са в осъществен художествен синтез с архитектурната среда.
Създадени десетилетия назад, те и днес са актуални с
естетико-художествените си постижения, послания и въздействие.
|