Забелязвам, че по-младите колеги гледат
въпросително, когато ние – динозаврите от минала епоха – си
разменяме реплики, включващи тайнствената абревиатура „ОХИ”. А
за поколения „ОХИ” беше начин на живот и единствената възможност
за това.
Общите художествени изложби се измислят и усъвършенстват под
покрива на Съюза на българските художници. Самият той е
перфектният механизъм за контрол на художниците – никой не може
да се развива професионално извън него и така стройните редици
са под постоянно наблюдение. Ръководствата на СБХ са в постоянна
връзка с „партията и правителството”, докладват, отчитат,
пренасят идеологическите изисквания и се стремят да ги обслужат.
В най-представителната част на отчетите на художниците се
превръщат именно Общите художествени изложби. Те са лицето на
СБХ и своеобразен рапорт пред държавата за постиженията и
верността на гилдията.
ОХИ-тата достигат своя апогей през 80-те години на 20-ти век. В
духа на децентрализация на изкуството те се организират на
различни места в страната: „Подвиг, признателност, дружба” в
Плевен, „Земята на Ботев” във Враца, „Митове и легенди” във
Велико Търново, „Ястребино” и „Акварел” в Търговище,
„Димитровска земя” в Перник, „Пейзаж” във Видин, „Малък формат”
в Сливен, „Рисунка и малка пластика” и „Спорт, олимпизъм,
изкуство” в София, „Човекът и природата” в Силистра, „Април
1876” и „Портрет” в Пазарджик, „Лудогорие” в Разград, „Чавдар” в
Ботевград, „Художникът и мирът” във Варна, „Земята и хората” в
Толбухин, „Човекът и изкуството” в Пловдив, „Човекът и трудът” в
Габрово, „Родопа” в Смолян, „Пирин” и „Септември’23” в
Благоевград, „Кюстендилска пролет” в Кюстендил и др.
В тези изложби на практика участват всички художници, работещи в
областта на наричаните тогава изящни изкуства. Това не само е
желателно с оглед на биографичното здраве на творците, но е и
реална възможност за откупка. Защото именно това са форумите, от
които музейни директори и представители на държавни институции
избират творби за колекциите си. Другият вариант за сигурен
доход са контрактациите – система за „предплащане на услугата”.
Художникът получава известна сума и се ангажира да работи за
изложбата като не заобикаля темата, а се доближава максимално до
нея. Мечтаните от всички контрактации осигуряват на авторите
пари, а на ръководителите – послушание и сигурен процент работи,
илюстриращи темата.
Ако погледнем от положителната страна, ОХИ-тата бяха забавно
преживяване. Първо, на куп можеха да се видят всички български
художници като по този начин картинката на българското изкуство
се следеше лесно. Второ, те – макар и изкуствено – стимулираха
художествения живот в провинциалните градове и създаваха среда
за творческа активност там. Трето, беше любопитно да се види кой
от художниците най-много се е „навел” на темата и кой хитричко
се е опитал да се измъкне от проблема. Четвърто, сред всички
ужасяващи глупости, които се появяваха на ОХИ-та, все пак някои
художници бяха подтикнати да създадат силни работи, които иначе
не биха направили.
От днешна гледна точка цялата система на художествения живот
преди 1989 г. и в частност ОХИ-тата като нейна еманация изглежда
ужасяващо. При нея действа законът на принудата и държането на
творците в състояние на пълно подчинение. От друга страна,
художниците се чувстват защитени в съществуващата рамка. Общите
художествени изложби предлагат лесен начин на съществуване („…от
ОХИ на ОХИ, от пленер на пленер…”). Някой друг мисли вместо
авторите. А на тях им се внушава, че каквото и да направят, има
кой да застане зад гърба им. Въпросът обаче е преди всичко в
автоцензурата. До ден днешен известни български творци
настояват, че никога не са били ограничавани и че винаги са
правили само това, което са искали да правят… Това е най-силното
признание за абсолютната перфектност и перфидност на системата,
която хем държи ситуацията под контрол, хем създава у
художниците измамна илюзия за свобода. |
|