Изобщо и не подозирах, че за мен това ще се
превърне в активно занимание, което да ми плаща сметките, когато
в началото на 2004-та се регистрирах в няколко сайта и качих на
тях двайсетина нещастни любителски снимчици. Тъкмо се бях
върнала от първото си пътуване в чужбина – силно впечатлена от
видяното в Мадрид и Барселона, още толкова въодушевена от
първите си опити с фотоапарат (макар и смешна туристическа
самоснимачка), и нямах търпение да покажа резултатите, а още
повече – да видя, че те са оценени.
На въпросните сайтове попаднах почти случайно (да живее гугъл!)
– и ето ме там, първа кипра (или поне една от първите). Става
въпрос за майкросток сайтове-агенции, тогава все още само за
продажба на фотоси, а снимките в тях – от любителски
по-любителски. Даже моите изглеждаха не чак толкова зле на общия
фон. Е, пари не направих от тях – за пет години се събраха
има-няма петдесетина долара. За тези пет години обаче, този опит
за бизнес– майкросток –според скептиците обречен на провал, се
превърна в процъфтяваща индустрия и към днешна дата осигурява
доходи на стотици хиляди (ако не и милиони) фрилансъри по цял
свят – фотографи, илюстратори, дизайнери, музиканти/композитори,
уебъри. С течение на времето критериите на сайтовете-агенции към
качеството на стоката се завишиха драстично, както се и разшири
асортиментът на предлаганите продукти. Ако в началото ставаше
въпрос само за снимки на преобладаващо аматьорско ниво, то днес
освен високо професионални фотографски изображения там се
предлагат и векторни графики, 3D илюстрации, флаш анимации,
видеоклипове, аудио клипове, темплейти за уеб и т.н. Така биват
привличани както повече купувачи, така и повече и
по-квалифицирани автори, което пък от своя страна привлича още
повече купувачи.
Що е то майкросток
Microstock (незнайно защо в България го наричат „микросток”)
може би бих превела като „дребушляци на склад”, или нещо като
популярните преди години магазинчета за китайски стоки „всичко
за един лев”. В нашия бранш майкросток са изобразителни ресурси,
които авторите предоставят в сайтовете-агенции за продажба на
ниска цена и без преотстъпване на авторски права. За разлика от
stockimage сайтовете от старо поколение, където се предлагат
фотографски изображения при заплащане и на авторски права,
поради което цената на едно изображение започва от около
500-1000 евро (в зависимост от тиража, географския регион, вида
публикация и т.н.), то в microstock сайтовете цената за правото
на ползване на едно изображение може да падне и под 1 лев (в
зависимост от начина на покупка, вида на употреба, сложността на
изображението, ранга на автора и т.н.), като драстичната разлика
в цената със сигурност не е за сметка на качеството. По тази
причина сайтовете от втория вид логично претърпяха бурно
развитие през последните години, като количеството предлагана
стока лавинообразно нарасна (за ориентир – в един от водещите
сайтове продаваните изображения през 2004-та са били около 2000,
докато към днешна дата са около 11 милиона).
Ще си зададете въпроса: какъв е интересът на авторите при
толкова ниска продажна цена? Печалбата за автора при майкросток
варира между 20% и 70% в различните сайтове, като в абсолютно
изражение това е между 0,25 и 3 щ.д. за една продажба. На пръв
поглед изглежда, че това е страхотна сделка за купувача, но не и
за автора. Но само на пръв поглед. Ключът е в оборотите.
Изкушени от безсрамно ниските цени, потребителите купуват „на
килограм”, което формира прилични печалби както за самите
агенции, така и за авторите. Факт е, че за последните няколко
години голяма част от авторите на майкросток (или както ги
наричат – „стокърите”) са превърнали това си занимание в работа
на пълен ден и основен източник на доходи.
За и против
В качеството си на графичен дизайнер на свободна практика имам
опит и като автор, и като потребител на майкросток. Пазарувам
предимно фотографии, които ползвам в проекти по клиентски
задания, и като се имат предвид обикновено невъзможно кратките
срокове и драматично малките бюджети, майкросток се явява
идеалното решение. Разбира се, винаги съществува риск някой друг
да купи и използва същото изображение по същото време, и, недай
си Боже!, то да се появи и в същото населено място, но в съвсем
друга рекламна кампания. И това реално се случва – едни и същи
кадри с познати до болка бизнес типажи „красят” началните
страници на безброй уебсайтове.
Но очевидно това никого не притеснява.
Препъни-камъните за автора на майкросток са от по-друго
естество.
Като такъв автор произвеждам различни векторни „дребушляци”,
които от моя гледна точка (гледната точка на дизайнер) биха
влезли в употреба на колеги дизайнери. И без да се занимавам с
това чак толкова активно, към този момент майкросток работата
успява да ми плаща по-голямата част от сметките. Какво по-хубаво
от това – стоиш си вкъщи пред компютъра, твориш си на воля
каквото, както и когато поискаш, на главата ти не висят досадни
шефове, няма разправия с безхаберни клиенти (или както обичат да
ги наричат – „пациенти”), няма инфарктни срокове, а на всичко
отгоре – получаваш и пари. И още по-хубаво – даже когато си
почиваш, пак продължаваш да получаваш пари!
Къде е уловката? Основното предизвикателство е в това сам да си
поставиш задание. Тук вече го няма „лошият клиент” или
„некомпетентният акаунт”, които да набедиш за непълното или
неясно, или твърде ограничаващо задание, или пък за липсата на
такова. Трябва сам да си направиш маркетингово проучване – кои
са евентуалните потребители на твоята стока, какви са техните
нагласи, нужди и очаквания, за какво и как биха използвали
ресурса, който ти би създал. Трябва сам да си очертаеш рамката,
в която да обуздаеш и подредиш това, което евентуално си имал да
кажеш и то да се превърне в продукт, който освен да бъде одобрен
и допуснат в сайта, да може и да се хареса и продава. И накрая,
но съвсем не маловажно – трябва сам да си опишеш стоката с
ключови думи, или иначе казано – да й сложиш адекватен етикет и
да я поставиш на правилния рафт. За избора на ключови думи
владеенето на английски език е от решаващо значение, а
единствено от правилния им подбор зависи колко купувачи ще видят
точно твоята стока.
Но въпреки тези досадни и несвойствени за един творец занимания,
все пак си струва усилията.
|