stalker.bg

БЮЛЕТИН ЗА СЛУЖЕБНО ПОЛЗВАНЕ     22.06.2011
Графичната изложба
на Бистра Винарова във Виена
и европейския модернизъм
в 20-те години на ХХ вЕК


Пламена Димитрова
   броят
   архив
   автори
   връзки
   за нас
   контакт
 

ПОЗИТИВНО
Маргарита Войнова

СЪБИТИЕ В МУЗИКАЛНИЯ ЖИВОТ. РАЗГОВОР С КОМПОЗИТОРА КИРИЛ ИКОНОМОВ
Здравка Сиракова

Високо или по-скоро, много дълбоко
Любомир Кюмюрджиев

ЧЕРНИЯТ ЕЛЕН. ПРЕДГОВОР
Уилям Лайън

ЧЕРНИЯТ ЕЛЕН. ГЛАВА 1. СТАРИТЕ
Уилям Лайън

МАЙ БАХ КЪРТИ ПЛОЧКИ
Димитър Трайчев

Графичната изложба
на Бистра Винарова във Виена
и европейския модернизъм
в 20-те години

на ХХ вЕК

Пламена Димитрова

КАК СПАСИХ ГАЛИН СТОЕВ ЗА СВЕТОВНИЯ ТЕАТЪР
Искра Сотирова

Бердашите в космогонията
и религиозните традиции на северноамериканските индианци

Иван Войнов

ЗА ВАРНЕНСКИТЕ СТУДЕНТИ ПО АРХИТЕКТУРА И ПРЕДСТОЯЩАТА РЕАЛНОСТ
РАЗГОВОР с проф. д-р ТОДОР БУЛЕВ

Здравка Сиракова

ПРАЗНИЧНО НАСТРОЕНИЕ
Анна Владева

Секънд хенд или винтидж –
въпрос на разбиране

Мая Конова

НА ВАРНА - С ЛЮБОВ
Маргарита Войнова

ВСЯКА СУТРИН
Светла Кърджалийска

Най - голямата ми мечта
Волен Войнов

ЗАСЛУЖИЛИ ПОЗИТИВИСТИ

ПИСМО №1 ОТ Petar4o_dete

 

Великите хора не се предлагат,
те биват издирвани и намерени за историята


Бистра Винарова- Радева е родена на 6 ноември 1890 в София в семейството на генерал Върбан Николов Винаров( 1856- 1908) и Елиза (Елисавета) Вълкович. Майка й е дъщеря д-р Георги Вълкович ( 1833-1892) лекар-хирург и дипломат. Дядо й по майчина линия е известния копривщенски чорбаджия и църковен дарител Вълко Куртович Чалъков (1788-1837), а баба й е Елисавета х. Костова - Чалъкова (1795-1883).

Бистра Винарова първоначално учи живопис при известната художничка Елисавета Консулова - Вазова. През 1906 г. семейство Винарови се установяват във Виена. След смъртта на баща й 1908 г. Бистра Винарова заминава за Германия и следва последователно живопис - 1911-1916 г. при проф. Ф. Дорш в Дрезден, 1916-1918 г. при проф. Ханс Хофман в Мюнхен. Нейното име е сред имената на европейския авангард, в кръга на художниците експресионисти от “Червения кръг” като Феликсмюлер, Ото Дикс, Оскар Кокошка, и на българските художници Бенчо Обрешков, Жорж Папазов и др. В началото на 20-те години тя специализира графика във Виена в Художествената академия за жени. През 1923 г. открива с голям успех единствената си самостоятелна изложба “Графика” във Виена. Никос Казандзакис публикува рецензия за нея, в която изтъква големият талант на българката.



През 1922 г във Виена Бистра Винарова се среща с историографа, дипломата и общественика Симеон Радев. След брака си с него между 1925 до 1940 г. те живеят в Турция, Франция, Англия, Швейцария, Белгия, САЩ.

Бистра Винарова участва в колективни изложби в чужбина – в Мюнхен 1917 г., Лвов (Лемберг) – 1922 г. и Виена -1923 г. Член е на СБХ от 1923г., но по политически причини няколко пъти членството й е било прекратявано и след това възстановявано. През 1947г. участва в ХХ-та Обща художествена изложба и оттогава остава редовен член на СБХ.. Освен в живописта се изявява и в областта на графиката и в различни техники на рисунката. Творбите й се отличават с високото си художествено изпълнение. Има запазени сведения, че произведения на Б. Винарова работени между 40-70-те години са били откупени за НХГ, Министерството на земеделието, Българския културен център в Прага, музея в Перник и в др. държавни учреждения, на за сега, те не могат да бъдат потвърдени.

Бистра Винарова е награждавана с юбилейните ордени „ Св. Св. Кирил и Методий” І и ІІ степен (1963,1970 г.), през 1975 г. е удостоена с орден „Червено знаме на труда”. Бистра Винарова почива в София на 15 април 1977 г. на 86 годишна възраст без да е направила самостоятелна изложба в България, но нейното име остава вписано сред имената на най-изтъкнатите художници експресионисти в Европейското изкуство.

Бистра Винарова принадлежи към поколението на родените през 90-те години на ХІХ в. творци. Във второто десетилетие на ХХ век, това е третата генерация академични художници в България. Според изследователите на изкуството ни, те са “новаторите”, които търсят новите форми и ценности в модерната живопис. Преминали през академично обучение, получили престижни европейски квалификации в различните държавни и частни академии и школи в Европа, в постигането на своите най-авангардни търсения на пластичната форма и естетика, те изхождат от старателното изучаване на изобразителния език. Бистра Винарова не прави изключение. Първоначално в България тя учи живопис при известната българска художничка Елисавета Консулова-Вазова, възпитаничка на Мюнхенската академия. След това поради заболяването на баща й ген. Върбанов, семейството заминават за Виена. През 1908 г. той почива там. Бистра следва последователно живопис 1911-1916г. при проф. Ф. Дорш в Академията в Дрезден, 1916-1918 г. в Мюнхен, специализира в Берлин и накрая изучава графика във Виена.

По време на Първата световна война българските студенти за разлика от други чуждестранни студенти, които са от страни воюващи срещу Германия, продължават обучението си в Мюнхенската академия.

Между 1914-1918 г. когато Бистра Винарова учи живопис в частната школа на проф. Ханс Хофман техният брой значително намалява. По същото време там, заедно с нея има и други двама българи, които ще станат известни художници в европейския авангард. Това са Жорж (Георги) Папазов (1894-1972) и Мара Учкунова-Аубьок(1895-1987) от Пловдив. Вероятността, те да са били близки с Бистра Винарова е напълно реална, като се има предвид, че Жорж Папазов след 1915г. е бил освободен от военна служба и се завръща отново в Германия, за да продължи обучението си по живопис. За кратко той минава през Прага и веднага след отново е в Мюнхен. В школата на проф. Ханс Хофман, студентите усвояват похватите на немския експресионизъм и по-специално Ернст Хекел (1883-1944), основател на групата “ Brücke” и на кубистичния пластицизъм на Франц Марк ( 1880-1916). Не случайно “германския период” бележи изкуството на Бистра Винарова и на Жорж Папазов с общи черти – модерна живопис в духа експресионизма, като противопоставяне на “академизма и дребнобуржоазния вкус”, живопис, която представлява мост към естетиката и пластичните авангардни направления на Централна и Западна Европа.

През 1917 г. Бистра Винарова участва в изложба в Мюнхен, където показва портрети и композиции в кубистичен стил. Нейното име сред имената на европейския авангард в кръга на художниците експресионисти от “ Червения кръг” като Феликсмюлер, Ото Дикс, Оскар Кокошка и др. Нейният професор Ханс Хофман е един от най-добрите педагози в Мюнхен, преподавател по история и теория на изкуството. За него не е трудно, да открие и да открои силният талант на българката. Той я поощрява за модерния й експресивен стил и възглед за изкуството. Години по-късно, когато съдбата отново ги среща в САЩ, той продължава да насърчава творческите ù прояви, дарбата ù в портрета и в голото тяло.

Бистра Винарова с обучението си Дрезден и след това в Мюнхен и Берлин използва етюдите, актовите рисунки и ескизи като материал за претворяване на натурата при създаването на графични или живописни композиции.

Нейната самостоятелност е видима от професорите й и индивидуализмът й е поощряван. Стотици рисунки, ескизи, етюди на голи тела от обученията й в академиите са правени като постановки и вечерни актове. Те ни показват, че не само познава и отлично владее анатомията на човешкото тяло, но и, че стилово отива извън реалистичното претворяване и тълкуване на формата.

Като художник, тя притежава точно око и аналитичен поглед, с който умело улавя пространственото положение и пластичната изразителност на формата. Винарова акцентира върху конструкцията, използва методите на геометричното пластично изграждане и обобщаване на обемите. Напълно в стила на кубизма, смело овладява пространството с линеарното насичане и преплитане на фигурите в него. За нея човешкото тяло е образ, който, както портрета носи емоционално-духовно натоварване на формите и говори с езика на жестовете. Това кара зрителя емоционално да реагира на психологичния му израз и да почувства неповторимата силата на изкуството.

Напълно в духа на времето, в актовите рисунки на голите тела, чертите на сецесиона и на експресионизма се смесват. Тя внимателно наблюдава и изучава ритмично сменящите се пози на моделите, и открива в тях изненадващата изразна сила на движенията и ракурсите.

В рисунките изпъква точното ù око, умелата ù ръка “уловила в миг” красивата изразителност на пластичните линии на силуетите, меката или контрастна игра на светлосенките. В човешките фигури е овладяна енергията на пластичните им форми, пресъздаващи с движения физическите усилия на мускулатурата. Като истински рисувач тя лесно успява да улови и запамети най-характерното от натурата. В „бързите” ù скици с линеарни моливни наброски, се преобразува живият полъх на реалността понякога синтезиран в чиста геометрична структура, друг път с оня блясък на поетичната трансформация на жестовете, в които се усеща емоцията на дълбоката й душевна чувствителност.

Много голяма част от произведенията на Бистра Винарова са неподписани и недатирани. Само някои от графичните листове имат авторски подпис и техника, но липсват наименования. Няма датировки на повечето от живописните ù платна. Всичко това, изключително много затруднява изследването на произведенията. Все пак чрез стилов анализ, могат да се очертаят 4-ри периода:

1915 - 1920 г. ранен, с обучението й в Германия и първите ù участия в изложби на немския експресионизъм в Мюнхен, Лвов и Виена;

1922 – 1923 г. „ Виенски” период свързан с графиката;

1925- 1940 г. живот в Турция, Франция, Англия, Швейцария, Белгия, САЩ поради дипломатическата кариера на съпругът ù Симеон Радев;

1940 – 1977г. късен период свързан с участия в общи и колективни изложби в България предимно с живописни творби.

Още от най-ранните рисунки на Бистра Винарова в Германия през 1915-1920 г. можем да заключим, че тя е попаднала под силното влияние на кубизма и експресионизма, и че в никакъв случай чисто академичният маниер на обучение и изява не я вълнува. Тя го е надраснала умело, и е открила естетически новата изразна същност на художествения образ и философия на авангардното мислене. Като философия художествените и образи се канцептуално са свързани експресионизма, кубизма и абстракционизма. В тия години нейните новаторски пориви и дръзновение съвсем естествено я извеждат в гребена на вълната на експресионизма в Германия и я приобщават към най-напредничавите представителни на немския експресионизъм в онова време като Феликс Мюлер, Оскар Кокошка, Отто Дикс, Кете Колвиц, Ханс Хофман и пр.

Когато тя попада в престижната Дрезденска академия през 1911 г., експресионизмът е вече утвърден с основаната от немския художник Ернст Лудвиг Кирхнер група “Мост” (1905-1913). В изкуството на представителите му (Ернст Л. Кирхнер, Е. Хекел, Емил Нолде, К.Шмит-Ротлуф, Макс Пехщайн, Ото Мюлер) са наложени новите качества, като засилване на изразителността, посредством опростяване на формата доведена до деформация, използване на силни цветови контрасти и дистанциране от вида на обекта. След 1910 г. фовизмът и футуризмът оказват своето влияние в стиловия спектър на експресионизма. Възникват и два нови центъра в Германия - Берлин и Мюнхен където в 1912 г. е създаден “Синият конник” ("Blaue Ritter") от Василий Кандински и Франц Марк. Името е измислено от Кандински и е съчетание от любимия му цвят и синьо и любимата му тема за рисуване - конете.

Независимо, че Винарова рядко подписва и още по-рядко датира рисунките и картините си в ателието си, на статива си тя държи една композиция с неин автопортрет от Мюнхенския период, който несъмнено цени. В портретната композиция (125 х 88 см, м.б., платно) художничката се представя в цял ръст, седнала на дървена табуретка. Зад нея се спуска ефирна сивкаво розова завеса със сини линии и щрихи в гънките. В дясно върху плота на зеленикава маса е поставен синя чаша - потир, като на олтар.. Лицето и погледът са предадени с изострени чисти линии и форми. Погледът й е обърнат отдолу нагоре, той е строг и проницателен. Живописта е сложно нюансирана и богата на рефлексии.

В една малка моливна скица от тези години с “Автопортрет”, ясно се вижда стила на кубистичното пластично третиране на формата. С умелата и проникновена рисунка се изтъкват най-характерните линии и израз на лицето. Към автопортретите на Винарова от 20-те години, можем да отнесем един прекрасен образец на портретното майсторство в “Мъжки портрет” от 1917 г. В живописта е постигната опоетизирана синьо-розовата хармония на цветовете, вплетена в конструктивната геометрия на формите. Бистра Винарова се формира като модерен художник също като европейските си колеги, първоначално под влиянието на пластичният синтетизъм в първите следвоенни години. Още тогава в периода на следването си в Дрезден, тя се запознава с Гео Милев и прави негов живописен портрет ( 56 х 46 см, м.б.) Образът му е предаден в преден план, изобразен бюстово, до раменете. Общата приглушена гама на топлите земни цветове, охра, кафяво, розово, зелено резонират в пространството и по лицето. Портретната прилика е предадена умело. Интересно е, че с издаването на Алманаха “ Везни” от Гео Милев и с участията на Бистра Винарова в изложбите на немските експресионисти в Мюнхен през 1917 и Лвов 1924г., те и двамата като творци показват приоритетите си в еманципирането на българския контекст до европейските образци в най-новото бляскаво проявление на авангарда в Европа - експресионизма.



След изложбата в Мюнхен, Феликсмюлер един от корифеите на немския експресионизъм и от основателите на дрезденската група “ Мост” подарява на Бистра Винарова свой „Автопортрет” със специално посвещение: arn B.Vi. Портретът излъчва интелигентност и само вглъбеност. Геометричното разчупване на формите е подчертано от контраста на студените и топли цветове. Творбата е подписана долу дясно от Феликс Мюлер Felix-Müller / 1915. На гърба има живописен ескиз представляващ интериор на детска стая с играчки – в ляво въртележка (музикална кутия) конник яхнал дървено конче на колелца и кутия. Има авторски подпис вдясно по вертикала Felix Müller / 1915.

Можем да допуснем, че между двамата художници е имало приятелска връзка и творческо сътрудничество, защото Бистра Винарова също рисува портрет на художника Феликс Мюлер. Картината е издържана в стила на кубизма, живописта е в обща топла гама като очите контрастират с яркия си син цвят, устните с цинобър. Изключителното въздействие на образа се дължи на контрастиращите синьозелени очи без зеници. Живописният маниер е свободен, експресивен, емоционално наситен. Образът излъчва някаква фаустовска сила, в която като в огледало изплуват от вътрешния свят на художника към видимия индивидуалните черти на характера му, скептицизъм и хладна разсъдливост. Вероятно е, това да е едно от портретните живописни платна, с които художничката е участвала в общите изложби на експресионистите в Германия, Австрия и Украйна. След Първата световна война, 20-те години на века са белязани с духовен подем в областта на поезията и изкуствата и точно тук се откроява в европейски мащаб името на Бистра Винарова.

По време на следването си в Берлин тя се сближава и с известния немски скулптор проф. Георг Колбе. След това специализира графика във Виена. През 1922г . там тя се среща с любовта на своя живот -¬ историографа, дипломата и общественика Симеон Радев. Годежът им е в същата година във Виена, а сватбата през следващата 1923г. в Цариград. След брака си със Симеон Радев поради дипломатическата му кариера Бистра Винарова от 1925 до 1940 г. живее в Турция, Франция, Англия, Швейцария, Белгия, САЩ.

В колекцията с живописни произведения на Бистра Винарова, които днес се съхраняват в ЦДА-София има пет живописни портрета на съпруга ù, Симеон Радев.. Всеки от портретите излъчва силата на онази уникална интелектуална енергия, която само сходен творчески интелект може да пренесе в живописно изображение. Поради това, тези портретни превъплъщения на великия Симеон Радев в картините на Бистра Винарова са изпълнени с много живот и характер.

През 1923г. Бистра Винарова открива своя самостоятелна изложба във Виена, след като преминава специализация по графика в „Академията на жените” художнички там. Известно е, че в Художествената академия във Виена в този период, все още не са приемали жени за обучение. Но, за нея това са най-силните творчески години, в които тя работи вдъхновено и неуморно. Създава една голяма колекция с 55 гравюри на дърво, която е уникална, и която остава напълно непозната за България до сега. Паралелно с това, разширява своите духовни кръгове на общуване, в тях влизат близките й приятелства с немските художници Ани Шрьобер-Ехренфец, Роланд Щайнер и Бернщайн. Бистра Винарова споделя общите им възгледи върху социалната роля на изкуството и върху проблемите на съвременната литература и изкуство.

В това време на своята изложба във Виена, тя случайно среща случайно и се запознава с Райнер Мария Рилке. При втората им среща те сближават своите взгледи върху съвременното изкуство, разменят си писма. В България поезията на Рилке става известна в превод от Гео Милев.

За графичната изложба на Бистра Винарова във Виена, световноизвестният критик и писател Никос Казандзакис публикува специален критичен отзив в пресата, в който отразява възторга си “ талантливата й българска ръка”.

Несъмнено творбите й се отличават с високото си художествено ниво. Те са уникални. Отпечатъците на гравюрите върху дърво са изваждани чрез ръчно триене с помощта на типографска костка върху китайска копринена хартия. На някои има направени контролни отпечатъци, които са особено ценни, защото дават възможност, да се вникне в начина на работата ù върху печатната форма.

Гравюрите на дърво на Бистра Винарова се наричат тонални графики, защото са изрязвани върху напречно дърво, с което става възможно в отпечатъка да се получат нежни, сиви преливни тонални стойности. Напълно в традициите на западноевропейската графика, в изложбата ù могат се видят серия ведути с градски и планински пейзажи и различни композиции - тематични, безсюжетни и портретни.

На границата с експерименталното изкуство, но напълно в духа на авангарда са графичните отпечатъци с абстрактна и сюрреалистична композиция и по-късно рисувания графичен портрет на Р. М. Рилке изпълнен в техника офорт.

Графичните листове на Винарова носят богат съдържателен контекст излизащ от тесните рамки на времето и влизащ в диалогичност с вечните теми в изкуството. Този значим по смислите си диапазон е обясним, защото още в детството си Бистра Винарова заживява сред великолепието на своите видения на истинска княгиня по потекло и е научила, не по ръста си твърде много тайни за живота.

Тя гравира за изложбата си един свой „Автопортрет”, в който се изобразява на фона на планински пейзаж, гола, коленичила, загърната в царствена плащаница, с очи увенчани с корони от сълзи и с две жертвени животни застанали от двете й страни- бик и козле. Над нея се извисяват два високи върха, като образи на възход и падение, като вълни цунами, които сякаш заплашват да закрият хоризонта в далечината. Един маркиран с щрихи път извежда към тесен планински проход, в който се виждат силуети на високи хълмове, до тях се съизмерват високите стволове на ели, а пред тях е къща и фигури на хора. Дали това е Копривщица, откъдето е тръгнало родословието й на великия за българщината род на Чалъковци. И тя, в духовното пространство на изкуството се изобразява сама, останала в аурата на това останало в спомените място, и превърнало се в представите ù в символ на личната ù, предопределена самота, водеща я до саможертвен край. С истинско вдъхновение, тя трансформира магично една визуална изповед, в която като в японска гравюра укийо-е, уловеното мигновение от едно преживяване е образ на вечността.

Самата външност на Бистра Винарова, ако съдим по фотографиите й е блестяща. В един автопортрет рисуван в годините на младостта ù я виждаме представена в преден план на композицията. Лицето й излъчва строга красота, има фини нежни черти. Кожата е бяла, чиста, с цветни щрихи са очертани веждите, косите, устните и клепачите. С няколко тъмни акцента над главата, към слепоочията, яката и брадичката е постигната пластическата изразителност и красота на образа.

Несъмнено Бистра Винарова е красавица, с невероятен ум и талант, след която губят ума си и най-изтъкнатите светски личности и интелигенти. Каква ли е била тя по характер, само можем да гадем. Нейната чувствителност е била толкова силна, нейният ум толкова прозорлив, че според разказите на своите близки, тя е имала телепатична връзка с тях. Легендарни остават в живота на техните съвременници събитията от приемите, които устройват със Симеон Радев по време на дипломатическата му кариера в чужбина и в София. На тях Бистра Винарова е запомнена като съвършената аристократична дама, блестяща със своите външност и светски умения. Приятен и умен събеседник, тя е обаятелна с тънкото си чувство за хумор и самоконтрола си. Никога не парадираща с произхода и талантите си, просто защото те са толкова ярки, че са видими за всички.

В изкуството си Бистра Винарова оставя една серия със свои автопортрети в различни етапи от живота си, в които се виждат достолепието и духовната ù сила. Респектът и уважението, са част от репрезентативността на личността ù и те остават до края на живота й. С годините тя все по-малко рисува, и все по-рядко показва свои произведения вероятно защото е излязла от фокуса на събитията, вероятно защото е попаднала в безкруполността на нова историческа епоха, която преобръща „водите” на ценностната система в съзнанието на хората. Сред тъгата на своята самотна старост, личните й болки и драми я правят затворен, но горд човек, чийто живот бавно гасне в примирението към несгодите и лишенията. Този бавен процес продължава близо четвърт век, но в него никога не угасва нейната изключителна, възрожденска отдаденост и безкористност към изкуството, и само чрез нея, тя никога не се отделя и никога не губи вътрешната свобода на духа си.

Във фондовете на галериите в България няма нейни произведения. Трудно е да се определи, дали тя приживе въобще е имала откупени произведения у нас. Но, е сигурно, че успеха на Виенската изложба на Бистра Винарова, я поставя в историята на българското изобразително изкуство, като едно от най-бляскавите по таланта си явления, с което трябва да се гордеем, защото то се проявява и получава признание в модерното изкуство на Европа през ХХ в.

 

 

 
 

© Copyright - Stalker Project - Studio IDA