stalker.bg

БЮЛЕТИН ЗА СЛУЖЕБНО ПОЛЗВАНЕ     22.06.2011
КАК СПАСИХ ГАЛИН СТОЕВ
ЗА СВЕТОВНИЯ ТЕАТЪР


Искра Сотирова
   броят
   архив
   автори
   връзки
   за нас
   контакт
 

ПОЗИТИВНО
Маргарита Войнова

СЪБИТИЕ В МУЗИКАЛНИЯ ЖИВОТ. РАЗГОВОР С КОМПОЗИТОРА КИРИЛ ИКОНОМОВ
Здравка Сиракова

Високо или по-скоро, много дълбоко
Любомир Кюмюрджиев

ЧЕРНИЯТ ЕЛЕН. ПРЕДГОВОР
Уилям Лайън

ЧЕРНИЯТ ЕЛЕН. ГЛАВА 1. СТАРИТЕ
Уилям Лайън

МАЙ БАХ КЪРТИ ПЛОЧКИ
Димитър Трайчев

Графичната изложба
на Бистра Винарова във Виена
и европейския модернизъм
в 20-те години

на ХХ вЕК

Пламена Димитрова

КАК СПАСИХ ГАЛИН СТОЕВ ЗА СВЕТОВНИЯ ТЕАТЪР
Искра Сотирова

Бердашите в космогонията
и религиозните традиции на северноамериканските индианци

Иван Войнов

ЗА ВАРНЕНСКИТЕ СТУДЕНТИ ПО АРХИТЕКТУРА И ПРЕДСТОЯЩАТА РЕАЛНОСТ
РАЗГОВОР с проф. д-р ТОДОР БУЛЕВ

Здравка Сиракова

ПРАЗНИЧНО НАСТРОЕНИЕ
Анна Владева

Секънд хенд или винтидж –
въпрос на разбиране

Мая Конова

НА ВАРНА - С ЛЮБОВ
Маргарита Войнова

ВСЯКА СУТРИН
Светла Кърджалийска

Най - голямата ми мечта
Волен Войнов

ЗАСЛУЖИЛИ ПОЗИТИВИСТИ

ПИСМО №1 ОТ Petar4o_dete

 

Това заглавие, естествено, е спекулативно и вестникарско. Никой не може да спаси човека, ако той не направи сам своя избор.

Но трябва да ви разкажа тази лична случка, защото тя е една малка драма, след която Галин Стоев тръгна към световния театър. Да, става въпрос за театралния режисьор, който пак ще поставя в "Комеди Франсез". И който се разхожда със свои постановки из Обединена Европа както никой друг български режисьор.

Бяхме ученици. Освен че пишеше превъзходно и играеше в театър "Златното ключе" на Катя Папазова, Галин Стоев - оказва се - е взимал и уроци по рисуване. И момчето кандидатства едновременно НАТФИЗ и журналистика в Софийски университет. По онова време и на двете места се влизаше много трудно и приемаха по няколко човека.

Видяхме се на финала на писмения изпит. Той ми разказа, че озаглавил есето си "Крачка в тъмното". През 1987-ма какъв ли ужас са преживели иначе широкоскроените университетски проверяващи само от заглавието на този текст в неясните времена на перестройката?



Излизат резултатите и се оказва, че Галин Стоев е приет в двете академични крепости. През август се виждаме най-случайно във Варна на една автобусна спирка. Горещо, прашно, шумно, а той бърза след мен и ме пита: "Какво да избера? Какво да следвам?". Въпрос, на който млада амазонка като мен, й причернява. Спрях се и му казах вбесено: "Аз ли да правя този избор вместо теб? Става въпрос за живота ти - решавай сам!". Деликатен - какъвто е и до днес, той ме погледна засегнато и се отдалечи. Тогава не е съзнавал, че от многото си таланти, можеш да осъществиш само един.

Явно съм го стреснала, защото избра театърът.

Попитах го сега - много целуван и много специално канен на театралния фестивал, самият той една сбъдната идея за всички български артисти – „Какъв журналист щеше да си ти днес, ако беше избрал медиите?” Той, естествено, не знае. Но смята българските медии за ниски, а животът на трудещите се в тях - тежък.

Западно изглеждащ, хармоничен, Галин Стоев елегантно спести, че всъщност журналистиката у нас е пълна отврат, че е станала евтин слугинаж, какъвто и в пиесите трудно се открива. Че взломява езика и вменява клишета, които пилят мозъка на читателите до оглупяване.

Сега се гордея с острата си, но искрена реакция тогава. Та аз спасих световния режисьор Галин Стоев от журналистиката и той се засели в магичния свят на театъра.

 

 

 
 

© Copyright - Stalker Project - Studio IDA