stalker.bg

БЮЛЕТИН ЗА СЛУЖЕБНО ПОЛЗВАНЕ     22.06.2011
ЗА ВАРНЕНСКИТЕ СТУДЕНТИТЕ ПО АРХИТЕКТУРА И ПРЕДСТОЯЩАТА РЕАЛНОСТ
РАЗГОВОР с проф. д-р ТОДОР БУЛЕВ

Интервю на Здравка Сиракова – специално за АЗ
   броят
   архив
   автори
   връзки
   за нас
   контакт
 

ПОЗИТИВНО
Маргарита Войнова

СЪБИТИЕ В МУЗИКАЛНИЯ ЖИВОТ. РАЗГОВОР С КОМПОЗИТОРА КИРИЛ ИКОНОМОВ
Здравка Сиракова

Високо или по-скоро, много дълбоко
Любомир Кюмюрджиев

ЧЕРНИЯТ ЕЛЕН. ПРЕДГОВОР
Уилям Лайън

ЧЕРНИЯТ ЕЛЕН. ГЛАВА 1. СТАРИТЕ
Уилям Лайън

МАЙ БАХ КЪРТИ ПЛОЧКИ
Димитър Трайчев

Графичната изложба
на Бистра Винарова във Виена
и европейския модернизъм
в 20-те години

на ХХ вЕК

Пламена Димитрова

КАК СПАСИХ ГАЛИН СТОЕВ ЗА СВЕТОВНИЯ ТЕАТЪР
Искра Сотирова

Бердашите в космогонията
и религиозните традиции на северноамериканските индианци

Иван Войнов

ЗА ВАРНЕНСКИТЕ СТУДЕНТИ ПО АРХИТЕКТУРА И ПРЕДСТОЯЩАТА РЕАЛНОСТ
РАЗГОВОР с проф. д-р ТОДОР БУЛЕВ

Здравка Сиракова

ПРАЗНИЧНО НАСТРОЕНИЕ
Анна Владева

Секънд хенд или винтидж –
въпрос на разбиране

Мая Конова

НА ВАРНА - С ЛЮБОВ
Маргарита Войнова

ВСЯКА СУТРИН
Светла Кърджалийска

Най - голямата ми мечта
Волен Войнов

ЗАСЛУЖИЛИ ПОЗИТИВИСТИ

ПИСМО №1 ОТ Petar4o_dete

 

Разговор за баланса: опазване - развитие на архитектурната среда и отговорността на професионалистите, за Варна и предимствата, които имат студентите по архитектура, за поредния неизбежен професионален конфликт, (този път - с новия председател на САБ), за това какво лошо може да се случи на Балчик в резултат на архитектурните и строителни процеси, за последните му изяви като художник…



Тодор Булев – архитект, урбанист, изследовател, архитектурен критик, преподавател, публицист и художник. Характерна лична черта - освен професионализма му е, че по който и да е главоболен въпрос, отнасящ се до архитектурната среда, той никога не се „разсейва”. Напротив – винаги е реагирал. При това – в повечето случаи - освен аргументирано и бурно, независимо от негативите за себе си. Когато не е успявал да ангажира и колегите си за отпор на очевидно погрешни или подкупни градоустройствени или архитектурни решения, е реагирал солово – в това число, давайки лични пресконференции. Което не значи, че е бил самотен на тях, защото сред журналистите присъстват имена от почти всички области на културата – от публицистиката и музиката - до киното. Освен в архитектурата, където Тодор Булев е утвърдено име от години, благодарение на реализациите си, но и на проекти от типа - „Алтернативни идеи и проекти за съживяване сърцето на града” и други концептуални проекти, куражът е свойствена черта за него и при паралелната му професия – на художник. Натрупал впечатляващо творчество като архитект и значително като художник - живопис, пастел, акварел, рисунки, преди десетина години той посвети немалко време за усвояване и на литографската техника. С което силно впечатли умдрукера на Графичната база`Самоков на СБХ – Гено Генов, работил за всички големи български графици. И понеже при Тодор Булев няма случайни или недовършени неща – не след дълго бяхме на откриването на поредната му самостоятелна изложба – този път от цветни литографски творби.

Биографична справка: Образование – магистър по архитектура (1969) и д-р по архитектура (1973) в Московския архитектурен университет; езици: френски, руски и английски. Работни позиции: научен сътрудник и ст.н.с.ІІ степен в Научно изследователския и проектантски институт по териториално устройство, София (1973-1983); секретар на Съюза на българските архитекти (1983-1986), Главен архитект на Община Люлин, София (1987–1992), експерт на ЮНЕСКО и Habitat (1986-1990), ръководител на собствено архитектурно бюро БУЛАРХАРТ (от 1992), заместник председател на Съюза на архитектите в България (2004-2010), член на Руската академия по архитектура, Москва, Русия (от 1999), професор във ВСУ „Черноризец Храбър”(от 2007); Основни области на професионални интереси: регионалното планиране, градоустройството и архитектурата, естетическа оценка на ландшафа, композицията на градската среда, синтеза на архитектурата с изобразителните и пластични изкуства и др.; Реализации като архитект: Централният площад на гр.Сандански, Реконструкцията на Посолството на Ватикана в България, новото Лятно кино в пространството пред НДК, София, Комплекс от сгради за високопланинско животновъдство в Троян, с арх. А.Петрушев, Пешеходна зона – гр.Севлиево с арх.Л.Пеловски, уникалните за българската практика проучвания за разделите „Естестически проблеми” и „Културно историческо наследство” на Единния териториално устройствен план на България, (1976-1982) и Подробен план за опазване, експониране и възстановяване на природната среда по Черноморското крайбрежие” (1976-1977); Реализации като художник - 20 самостоятелни изложби от творби на изобразителното изкуство в България и зад граница (Германия, Мексико, Чехия), автор на фреските и проектант и участник при реализацията на металопластиките, дърворезбите и кавалетните творби в Посолството на Св.Престол в София (и книжарницата „Анжело Ронкали”), жилищни сгради в София и др., Автор на: 7 книги („Естетически проблеми на съвременния град”,1982; „Градски дизайн”,1989; „Възстановяването на Посолството на Св. Престол в София”,1994; „Архитектурни кръстопътища”,2002, „Градът и изкуствата”,2009 и двутомната „Ландшафна архитектура”, 2010); Доклади и лекции на многобройни архитектурни симпозиуми и други форуми (в България, Германия, Кипър, Полша, Русия, САЩ, Франция, Швейцария и др.) и над 300 статии; Награди: Златна значка на САБ, награди от Световното триенале на архитектурата и от национални прегледи и конкурси.



Въпрос: Поради професионалния ми интерес към процесите в съвременната българска култура, а оттам - към знаковите фигури в нея, да започна с това, че при теб винаги ме е впечатлявал подходът ти към всяка архитектурна задача – като към част от цялото. Но най-вече – страстта, с която отстояваш всяко професионално издържано решение – свое или чуждо. Проличаващо и в книгите ти, особено в последните „Градът и изкуствата” и двутомната „Ландшафна архитектура” – резултат от многогодишни проучвания и осмисляне на проблемите. Смяташ ли, че си казал всичко важно по един от капиталните проблеми – мястото на наследството при развитието на градовете. И защо този въпрос е толкова труден?

Тодор Булев: Проблемът е основоположен, поради което и съм го изследвал години. За българските условия, смятам, че съм развил основните линии на темата, в резултат на които са тези книги. Паметниците, в това число архитектурните, са наследство от миналото, което не е наша собственост. Наше е само задължението, получавайки го, да го съхраним, развием и предадем на бъдещите поколения. Не смятам, че нещо се е променило днес, когато собственик на значителна част от архитектурното наследство вече не е държавата. Не оспорвам правото на собственика да печели от придобития паметник или характерна за даден ансамбъл сграда. Неговото право, обаче, не може да застрашава паметника и да се противопоставя на интересите на обществото. Просто е: когато купуваш сграда–наследство трябва да знаеш освен правата и задълженията си по отношение на нея. Тоест – длъжен си да я реставрираш и адаптираш за бъдещо ползване и печалби в съответствие с установените правила. Проблемът за развитието на градовете е по-обширен, обаче, защото освен материалното наследство трябва да се съхрани и природното.

Въпрос: В същото време в София и в почти всички градове, под погледа на овластените по закон институции и структури, бяха съборени сгради-архитектурни паметници, а опастността за редица други не е отминала. В немалко случаи съпроводено с шумни скандали, поглъщащо ненужно много време и енергия на реагиращите експерти. Да попитам ли колко време отдели ти, в качеството си на заместник председател на САБ, за „стопиране” оповестените „инвеститорски” намерения на собствениците на Хотел „България”, София, застрашаващи не само фасадата на сградата, но и уникалната с акустиката си Зала „България”.



Тодор Булев: Но експресната и точна реакция на САБ осигури диалог с инвеститора, в резултат на което той изцяло промени подхода си. Това още веднаж доказва, че когато архитектите, творческия им съюз и обществото са на мястото си, проблемите с опазването и развитието на архитектурното наследство са решими. Дори ако администрациите се „разсейват”. В противен случай щетите поради нарушаване на правилата ще се увеличават. Те са видими в цялата страна и за жалост - невъзстановими.

Въпрос: Сега е моментът да попитам – при обхвата на интересите ти и възможностите ти за лични творчески постижения - не съжаляваш ли за годините 2004-2010, които частично изразходва като заместник председател на Съюза на архитектите в България.

Тодор Булев: Не, защото ето какво успяхме да свършим: построихме работата на САБ на принципа на изследването на подобни важни въпроси, но - отнасящи се за цели градове и региони от особена важност. Така че в годините 2004-2010 в САБ работехме и реагирахме изпреварващо, а не спасяващо. Например когато бе създадена Европейската дунавска стратегия, САБ вече беше реализирал творчески експедиции, изследващи на място състоянието на основните градове по Дунавското крайбрежие и вътрешността - Видин, Русе, Плевен. Те бяха съпроводени и от продължителни и силни и в медийно отношение кампании на сп.Архитектура и местните медии. След цялостния оглед на място, осъществен от различни по специалност експерти, бе направена оценка и препоръки за съответния град. Обсъдени с местните експерти, общественост и администрации, тези градове получиха оценка и препоръки преди Стратегията да стане факт.Така хората бяха много по-навреме и много по-подготвени за произтичащите задачите. За черномоското крайбрежие не можехме да действаме изпреварващо – САБ е трябвало да реагира още преди години. Но презастрояването по Черноморието стана обект на критично изследване и препоръки. САБ има принос и в обсъждането и приемането на Закона за черноморското крайбрежие, в Общия устройствен план на София и др. Илюстрация за публичността, с която работехме и която налагахме при вземането на важни решения бе например - Конкурсът за избор на Главен архитект в София. Благодарение на организираната от САБ професионална дискусия по ясната тема: Какво трябва да се прави в София, която проведохме точно по време на протичащия конкурс, всички кандидатстващи за поста неизбежно се включиха и представиха идеите си за развитие на града. Отразявано от медиите, разбира се, като „горещ” въпрос. По този начин кандидатите за поста Главен архитект можеха да бъдат сравнявани професионално, с което направихме конкурса действително публичен. При защита на позициите си, САБ нерядко беше в тежки ситуации, а в някои случаи се стигаше и до конфликти с институциите. При Конкурса за вторичен градски център в София (ІV километър,2009), например, бяхме опонент на Правителството, но професионалните позиции бяха защитени. И съвсем не на последно място - през цялото време, независимо от големия обем работа, осигурявахме подкрепа и изява на младите архитекти. САБ организира първото българско представяне на най-престижния международен форум - Биеналето във Венеция, но го предостави на младите – на 9 архитектурни бюра на млади архитекти. Като през цялото време сме осигурявали и медийно отразяване на идеи, проекти и изяви на младите, защото от тях зависи бъдещето на архитектурата, тоест – облика на България.



Въпрос: Готвейки се за това интервю, видях, че на 14 май сте провели общо годишно събрание на САБ. От отчета на сегашното ръководство на САБ бях шокирана поне от две самооценки: първо – че именно новото ръководство е осигурило на САБ „значимо медийно присъствие”, въпреки че съпоставката говори точно за обратното, което и без архив от печатните медии може да се установи в интернет. Второто невярно твърдение е – че САБ на заседанието на Комисията по култура, гражданско общество и медиите на Народното събрание е защитило активно позициите на архитектите – при обсъждане измененията и допълненията на Закона за авторско право и сродни права. Освен че заседанията бяха не едно, а цяла поредица - от есента на 2010 до март тази година, публичен факт е, че и без това недобре защитените права на архитектите още в 1993 г., когато законът влезе в сила, с новите изменения на закона, при това ръководство те са буквално ликвидирани. Срещу влезлите на 25 март 2011 г. изменения и допълнения на закона, през цялото време реагирахме остро всички сдружения за авторски права и творчески съюзи, но и всички международни федерации. Така че това твърдение в отчета на ръководството на САБ е чиста манипулация.

Тодор Булев: Още при подготовката на това общо събрание на САБ поисках оставката на сегашния председател на САБ – арх. Георги Бакалов. Моето писмено искане не само не бе включено като допълнителна точка в дневния ред, както предлагах, но бе скрито. Въпреки това, то недвусмислено прозвуча в залата, при това поставено от колегите, не от мен. Причината за исканата от мен оставка е още по-съществена - САБ е и трябва да бъде творческа организация с ясно изразена позиция по важни за архитектурната среда въпроси. Още повече, че Камара на архитектите, както е навсякъде по света, пое значителна част от професионалните проблеми. Това, че сегашният председател представя свои лични идеи и бизнесначинания като идеи на българските архитекти е важен, но само допълнителен аргумент. Като например частната конференция за Черноморието, проведена с логото на САБ, съгласно израза на арх.Вл.Милков – председател на Дружеството в Бургас, проведена във Варна. Георги Бакалов лансира по-нататъшно презастрояване на крайбрежието, така както е по градоустройствения план на Слънчев бряг, на който той е един от авторите. Когато САБ не се води в нужната посока и се измества към някакви бизнес начинания (и то частни), Съюзът губи общественото си лице и идентичност, а следователно – и смисъла си. Авторското право е само един от примерите, че новият председател на САБ не е наясно със задачите си. Би трябвало да се радваме, че архитектите се изброяват със съответните текстове в Закона за авторско право. Но внимателният прочит ясно показва, че с останалите нови текстове на закона на архитектите са орязани всички права, признати на останалите творчески професии. Така че би било по-добре, ако ЗАПСП изобщо не беше променян и допълван. Всички ръководства на САБ от влизане в сила на Закона през 1993 г. не успяхме да постигнем подобряване на закона, но поне спирахме всеки опит да бъде влошен, в това число и преди около три години. Сега, когато авторското право на архитектите, участващи в конкурси, а и изобщо, не е защитено, аз питам: кой ще участва в архитектурни конкурси? Посочените примери са достатъчни, за да се види ясно - накъде се води САБ, което няма как да бъде допуснато.



Въпрос: Въпреки че САБ е важен, особено за младите архитекти – да се съсредоточим върху работата ти със студентите във Варненския свободен университет „Черноризец Храбър”1. Съдейки по сайта на ВСУ – обучението, сравнено с това в другите архитектурни факултети у нас, има немалко предимства.

Тодор Булев: В Архитектурния факултет на университета преподавам „Ландшафтна архитектура”, „Архитектурна композиция”, „Методика на архитектурата” и „Социология на архитектурата”. Чрез тези дисциплини, студентите получават възможност за по-широк поглед за архитектурата във всички нейни измерения, защото се държи сметка за природата и човека. Обхватът е - от най-големите нива – огромните незастроени пространства – до детайла – знания, необходими на всички архитекти и за всички задачи. Това е предимството, което Архитектурният факултет на Варненския университет предоставя на студентите по архитектура. Своята задача виждам и в това – освен конкретните знания, още в хода на обучението студентите да получат възможност да оценяват наученото и да вземат решения самостоятелно. Не само защото няма вечно и окончателно знание за нещата в развиващия се свят. А и защото у тях трябва да се формира желание и възможности за осмисляне на опита, за да не ползват готови образци, което днес е по- достъпно и лесно, отколкото когато ние започвахме работа.
Смятам, че го постигам с това, че студентите получават от мен персонални задачи, които да изследват и да участват с примери в лекции като „Ритъмът в архитектурата”, „Как влияе композицията на архитектурното творчество”, „Как влияе архитектурата на общуването”- ограничаващо или стимулиращо. Част от задачите, които им поставям, в началото им изглеждаха „несвойствени” като написване на есе. Като например „Защо съвременният човек се обръща към наследството” или „Какво прави от жилището дом?” Целта ми е да провокирам активността им, без което не могат да се научат да мислят професионално. Освен това – те трябва да изградят навици да излагат професионални становища. И то не само пред архитектурната общност, но и пред по-широка аудитория, защото преобладаващата част от аргументите при вземане на решения не са и не могат да бъдат само архитектурни.



От години правя конкретни проучвания в тези въпроси в София, Варна, Пловдив, Бургас, Велико Търново, Видин и в по-малки градове. Въпреки значението им тези проучвания трудно намират практическа реализация. Интересът на университета, който търсеше преподаватели за Архитектурния факултет съвпадна с моя интерес и изследване на определени области в архитектурата и към преподаването. В архитектурната колегия съм известен с трайния си интерес и проучвания по темите – градския пейзаж и образа на градовете – въпрос, изискващ специална методика за изследване и оценка. Винаги съм твърдял колко е важно ансамбловото изграждане на един град, синтезът между архитектурата и изкуствата, но също и - цветовата и светлинна среда, визуалната реклама и други ежедневни прояви на града. Винаги съм разглеждал ландшафната архитектура като част от архитектурата. Представянето на проблемите на архитектурата по този начин бе прието от ВСУ и доведе до разкриване на нова специалност „териториално и ландшафно устройство” от тази година. Освен това завършилите ниво „магистър” във ВСУ могат да продължат обучението си за придобиване на степен „доктор” по направленията „Териториално и ландшафтно устройство и градоустройство” и „Синтез на архитектурата с другите изкуства”.

Въпрос: А предимствата за студентите по архитектура, произтичащи от интернет и новите технологии?

Тодор Булев: Днешните студенти имат много повече информационни и технически възможности при обучението си, чрез интернет и многобройните специализирани сайтове и мрежи може и да се общува. В професионален план предимствата на днешните студенти са и в това – че имат възможност за ефектно обемно представяне на архитектурните си проекти. Но живото общуване в професионален план, както е известно е незаменимо. Във ВСУ студентите го имат в лицето на преподавателите си, а чрез международните форуми, които провежда университета и с чуждестранните ни колеги. Проблемът е, че след дипломирането си, в повечето случаи не получават възможност за работа в екип в по-широка професионална общност, каквато имахме ние. Така че на повечето от младите архитекти липсва живото професионално общуване, при което съизмерването е ежедневие. С това задачата на САБ и регионалните дружества на архитектите по отношение на младите се усложнява и става още по-отговорна.



Въпрос: Малко известно е, че докато следваш в София – първите два курса в Архитектурния факултет, си учил паралелно и в Националната художествена академия. И че отдавна си художник със значително творчество - само 20-те ти персонални изложби са в обем - близо хиляда творби - живописни платна, акварел, пастел, рисунка, цветна графика. Поради което си и художник, а не рисуващ архитект. Откривайки една от изложбите ти преди няколко години, проф. Ружа Маринска отбеляза, че стилът ти като художник в годините се променя, зависещо, според нея от пейзажа и конкретните обекти, които рисуваш. Част от тези творби - обект на изложби, но и на професионална оценка няма ли да бъде интересно да бъдат представени във Варна, където освен по архитектура се обучават студенти от други специалности по изкуствата.

Тодор Булев: Миналата година Истанбулската ми изложба бе показана в Дома на архитекта във Варна. Винаги съм рисувал и то много, независимо колко съм зает. Що се отнася до историята на изложбите си мога да кажа, че те са плод на стотиците скици и рисунки, с които се връщам от всяко пътуване, поради което ги наричам „пътеписни изложби” и затова и носят съответните заглавия. Черноморското крайбрежие е една от трайните теми, на които съм посветил много време – и като архитект и като художник, защото я считам за много важна. Понеже не продавам – не бях интересен и не съм известен на галеристите. Въпреки че от една от първите ми изложби - Мароканската, например, са останали само няколко неща – нямаше как да откажа на посланика и колегите му.



Въпрос: Освен преподаването и участието ти в международните научните форуми, провеждани от ВСУ, какви са заниманията ти когато си във Варна?

Тодор Булев: Старая се да участвам в живота на моите колеги, работих по общия устройствен план на Варна, продължавам проучванията си за градския пейзаж. Във Варна много рисувам и мисля, че за изминалите години всяка по-характерна и важна за облика на града сграда вече е влязла в рисунките ми. Мои рисунки бяха използвани като илюстрации в книгата на Георги Кацарски и Емил Пасков -„Варна. Архитектура. Архитекти”, в това число и при оформление на кориците. Един млад автор – Християн Облаков, следващ право във ВСУ, направи книги за архитекти на Варна, в които също влязоха мои рисунки. Миналата година участвах и на една от творческите срещи на Клуба на приятелите на Балчик, организирана от арх.Владимир Попов. Краткия си доклад илюстрирах с 20 рисунки от Балчик. Импровизираната изложба - в самата зала, предизвика интерес и с това, че някои от рисунките бяха на темата: какво лошо би могло да се случи на Балчик в резултат на архитектурните и строителни процеси.

Въпрос: Нееднократно ти е задаван въпроса – няма ли опасност да смениш архитектурата с рисуване. Да го задам ли и аз?

Тодор Булев: Може би е трябвало да го направя досега. Но човек никога не знае ...

Въпрос: Мога ли да разчитам, че след като през целия си живот си бил свързан и с Варна, АЗ ще бъде с предимство за интервю при следващо свързано с теб събитие?

Тодор Булев: Ще се радвам да го направя.


 

 

 
 

© Copyright - Stalker Project - Studio IDA