stalker.bg

БЮЛЕТИН ЗА СЛУЖЕБНО ПОЛЗВАНЕ     8.8.2011
ДЖЕЙМС БОНД,
ЕМИЛ БОЕВ И ДРУГИ

Анна Владева
   броят
   архив
   автори
   връзки
   за нас
   контакт
 
ОТ ЧУЖБИНА

РОДИНА И ЧУЖБИНА
(Heimweh und Fernweh)

Веселка Николова

МОРЕ ПРЕЗ АВГУСТ
Владимир Костов

ТУК, ТАМ И ДРУГАДЕ –
ЛОНДОН

ЦЕРЕМОНИЯ ПО ДИПЛОМИРАНЕТО В ИМПИРИЪЛ КОЛИДЖ
Ирина Файон

ДЕЙСТВАЩИ ЛИЦА
Разговор
с Миглен Мирчев

КЪЩАТА НА ЛЯТОТО
Мариана Захариева

ТИПОГРАФИЯТА
ЕДНА ИСТОРИЯ С ОБРЕМЕНИТЕЛНИ ПОСЛЕДСТВИЯ

Димитър Трайчев

ДЖЕЙМС БОНД,
ЕМИЛ БОЕВ И ДРУГИ

Анна Владева

ТУК, ТАМ И ДРУГАДЕ – ГРУЗИЯ
ВИДЯНО И ДОЧУТО

Ирина Файон

УСМИХНИ СЕ! СНИМАТ ТЕ СЪС СКРИТА КАМЕРА!
Андрей Кулешов

ДВУПОСОЧЕН БИЛЕТ
Анна Владева

 



Един ден, някъде в горните класове на гимназията, в т.нар. „Актова зала” – място за концерти и извънкласни мероприятия, се проведе среща между учениците и един човек, който ни беше представен като „Димитър Димитров – разузнавач” (името е условно, може да е било и Иван Иванов). Димитър Димитров-разузнавач разказа някакви случки от разузнаваческата си дейност, които също не помня. След това му бяха задавани въпроси от публиката, както беше обичаят при такива срещи с видни личности, на които той отговори, но отговорите също не помня, с изключение на един. На въпроса „Как успявахте толкова бързо да научите чуждия език, така че да не ви разпознаят” (поводът за въпроса беше, че ние толкова години се бъхтехме само с един нищо и никакъв английски и пак не ни се получаваше), той отговори: „Аз много бързо ги забравих всичките чужди езици”. Което по същество не беше никакъв отговор.

Каква беше целта на тази среща, за мен и до днес остава загадка. Може би част от програмата на училищното ръководство за професионално ориентиране? Един вид – „запознаване с една от позициите на националния класификатор за професиите и длъжностите”? Възможно е също така, тази среща да е била планирана като част от програма за противодействие на идеологическата диверсия – едно много страшно нещо, срещу което ние трябваше да се борим с всички сили. Ако е било второто, не мога да кажа, че Димитър Димитров-разузнавач допринесе кой знае колко за идеологическото ни израстване чрез личен пример, защото той беше един закръглен и плешив чичко на видима възраст 60-65 години (според тогавашната ми преценка) и напълно лишен от всякаква романтична или интелектуална мъжественост, каквито тогава по подразбиране давахме на облика на разузнавача.


По времето, за което говоря (70-те години на ХХ век), разузнавач беше популярно, макар и (за нас, тогавашните ученици) изцяло литературно занятие. Впрочем, единственият ни познат разузнавач беше Емил Боев. Говореше се, макар и никъде да не го видях написано, че той е създаден като противостояние на Джеймс Бонд, за когото обаче само бяхме чували и изобщо не бяхме чели, защото романите за Джеймс Бонд в България по него време бяха ненамираеми. Не беше познат и луксозният му омнипотентен образ, с който го дариха филмите. Така че за нас оставаше само добрият стар (образно казано), интелектуално-циничен Емил Боев с остроумия като „Отпивам от кафето, с което го привършвам” (действието се развива в Италия) и „Ах, да, остана малката подробност със секса. Сега ли ще го правим или по-късно?” (това към някаква супер елегантна и ледено-сексапилна вражеска агентка в Гърция). Емил Боев изпълняваше мисии в емблематичните градове на западна Европа, от които ние бяхме виждали само по някоя инцидентна картичка, донесена по случайност от някой моряк, а през свободното си време разглеждаше картинни галерии, естествено винаги в компанията на красиви жени от противникови или побратимени разузнавания (тези турове почти винаги завършваха в спалнята), а в работно време (което много често съвпадаше с малките часове на нощта) водеше напоени с философска ирония спорове с адекватни на интелекта и ерудицията му идеологически опоненти. Елементите на декора бяха мека кожена мебел (интериор), историческа забележителност, красив пейзаж (екстериор), умна, красива и луксозна жена (аксесоар), цигари, коняк, понякога уиски (част от инструментариума на професията). Какво правеше в този мизансцен Димитър Димитров - разузнавач, не мога да си обясня. Във всеки случай, той си замина безследно след срещата в Актовата зала, но Емил Боев остана, заедно с нашето харесване на личността му, която бяхме извели от литературността и приемахме съвсем като истинска.

Един ден, година или две по-късно, по коридорите на гимназията – тези проводници на вълнуваща, макар и рядко потвърдена информация – се понесе слух, че един бивш ученик на гимназията („Абе, Милан-Маргарит-Методи, не го ли помниш?!”), бил заловен като шпионин на вражеско разузнаване в момента, в който му предавал някакви супер важни документи, и осъден на смърт като предател на Родината. Присъдата била изпълнена (тогава смъртното наказание все още съществуваше и се изпълняваше чрез разстрел).



А един друг ден, още няколко години по-късно, когато вече работех, при мен дойде възпитан мъж с тих глас, облечен, въпреки лятната жега в дискретен костюм, и ме попита дали бих му отделила няколко минути, за да си поговорим. Не ми се представи, но и нямаше нужда, защото някак си ставаше ясно къде работи. И така, с този мъж, който случайно или не се беше появил на вратата точно минута преди обедната ми почивка, седнахме в едно от трите градски кафенета на площада, пихме кафе и кока-кола от автомат и той започна да ме пита за хората, с които работя (имам предвид чужденците, на които превеждах инцидентно на срещи в тогавашните държавни търговски предприятия) – какво представляват, дали не съм забелязала нещо по-особено в тях, а какво правят през свободното си време... Не мога да кажа, че звучеше като същински разпит, но пък и аз бях безкрайно учудена от въпросите му и не си направих труда да скрия учудването си какво някой може да търси в тези супер скучни и педантично подредени мъже на средна възраст. Изпихме си кафетата и май че той плати сметката. За мен този епизод остана като част от екзотиката на работата ми, която поради естеството си ме срещаше с много хора. За него срещата сигурно е била много разочароваща (давам си сметка сега) – никаква важна информация, никакви диверсанти на хоризонта, които той смело да залови. След това, естествено, разказвах на всичките си приятели за тази случка, със съответните доукрасявания за по-голям ефект на смешката „Аз-шпионката”. Докато един ден някой не ме посъветва да не говоря много-много за това.

Отново мина време и „досиета” стана водещата дума на деня. Тогава си припомних отново за тази моя среща с мъжа с тихия глас и дискретния костюм. Дали пък тогава, без да знам, не съм била обект на разработка? А може би дори имам и досие, в което изприказваните от мен празни приказки в кафенето на площада са оформени като важни сведения за действия на врага? Все си казвам, че един ден може и да проверя.



Тези широки обществени вълнения покрай досиетата обаче, ме накараха да се замисля за нещо друго. И то е, макар и без видима пряка връзка, че животът на доста хора се стече по съвсем неочакван за мен начин. По-вероятно е, разбира се, неочакваността на повратите в житейските пътища на другите да идва от факта, че аз не съм ги познавала добре и, съответно, съм грешала в преценките си за тях. Вярна обаче на тежкия си уклон към шпиономания, чувството ми за интрига допуска, че тези неочаквани житейски поврати може и да са били режисирани от някой тих мъж в дискретен костюм, и тези хора да живеят години наред вменен им живот „в името на Родината” или в името на неизвестен ми идеал. И този живот, продължавам да разсъждавам аз в дните, когато нямам нищо по-интересно за правене, няма нищо общо с ежедневието на Емил Боев, още по-малко пък с това на Джеймс Бонд, който междувременно стана напълно достъпен и тук, както в слово, така и в картина (и двете абсолютно бутафорни, ако питате мен, така че по-добре не ме питайте).

Както пише Джон Льо Каре, този бивш агент и трубадур на шпионския занаят, шпионството е най-безалтернативната и най-безрадостната от всички професии. И най-самотната. Джон Льо Каре едва ли е следил кампанията „долу доносничеството”, така че за него шпионажът продължава да не бъде махленско слухтене зад вратите и протоколиране на пиянски откровения по дружески купони. Години наред, упорито настоява Льо Каре, разузнавачът/шпионинът може да живее живот, който му носи материален дискомфорт и безкрайно напрежение, без никакви клапани за изпускане на парата. Затова понякога той, разузнавачът, е на прага на пречупването. И тогава се появява неговият ментор – човекът, който се грижи за своя агент и неговата самотна душа и е единственият му душеприказчик и реална връзка с „истинския” свят. И който трябва да го нахъсва, за да може агентът да продължава за неопределен бъдещ период с нерадостното си задание в името на Родината или на някакъв неизвестен идеал.

Един друг ден, след още време, или по-скоро една вечер, в една от тези големи и случайни компании, които могат да се съберат само през лятото, в които хората се отпускат в купона, а езиците се развързват от еуфорията на отпуската, един от присъстващите внезапно изпадна в нещо като песимистично философстване, което сякаш бързо акумулираще към истерия, което състояние първоначално доста смути познаващите го, „защото не бил такъв човек”, но впоследствие беше отдадено на алкохолно опиянение и вниманието на компанията се пренесе другаде. Един човек обаче, отиде при първия и не се отдели от него до края на купона. През по-голямата част от времето нещо му говореше, а другият – видимо изтрезнял след няколко отивания до тоалетните и връщания с мокро лице, слушаше кротко и смирено кимаше. Кои бяха тези хора, които никога повече не видях? Дали не бяха прословутите агент и ментор от сюжетите на Джон Льо Каре? Едва ли ще науча някога, защото присъствието и на двамата на въпросната сбирка било повече от случайно, тъй като живеели в някакви далечни чужбини и рядко идвали в България.
Което ме връща към далечната новина от училищните коридори за оня Милан-Маргарит-Методи. Иска ми се, в името на хуманността, този слух да не е бил верен, особено в последната му част, и този човек, чието име никой не знаеше с точност, да продължава да живее някъде по света, макар и „под вънкашност чужда и под име ново”. Нещо като Ким Филби.


 

 

 
 

© Copyright - Stalker Project - Studio IDA