| 
						 
						  
						За българската храна и българския 
						майсторлък:  
						а/ няма сезони 
						б/няма закони 
						в/ няма нищо по-хубаво от това да олюти представите на 
						английския съсед за далечната страна накрай Европа с 
						шкембе чорба, мешана скара, миш-маш и самоделен 
						ресторант. 
						 
						За Пламен Каменов от Пазарджик това си е един 
						най-обикновен работен ден в Нюкасъл, където вече две 
						години превръща работата си на дюнерджия в доходоносен 
						бизнес. 
						 
						Неговият поп-ъп ресторант Clandestino е събрал като пред 
						катун малка извадка от петъчното множество, заляло 
						централните улици в града. Самоделната дървена 
						конструкция издишва с пълна пара извадки от менюто за 
						вечерята, а вътре за погледите на събралата се компания 
						не остава нищо скрито, защото Пацо готви точно под носа 
						им на импровизирана маса и в огнена пещ. 
						 
						Тази авантюра е алтернативата на вече отдавна създалият 
						се вид ресторанти, в които готвачи временно създават 
						дюкян, в който експериментират с нови ястия, изпускат 
						творческа пара, популяризират името си или с други думи 
						– поемат риска без силната инвестиция, необходима за 
						традиционния ресторант. После, след ден, два или пък 
						месец, всичко изчезва. 
						 
						Нюкасъл не е гастроцентрично място. Тук необходимостта 
						на студента е основен икономически фактор – евтино, 
						бързо, по възможност това, което видиш (sea/see food). В 
						този случай намирането на пазарна ниша се оказва почти 
						толкова неудобно, колкото отварянето на консерва с нож. 
						Въпросът е дали качеството на храната в поп-ъп 
						ресторанта трябва да се придържа към това в традиционния 
						ресторант. Очевидно Пацо вече е намерил отговора, който 
						е твърдо отрицателен 
						
						  
						Придържайки се към минималистичната природа на явлението 
						поп-ъп и механизма на реклама в интернет, Пацо се 
						съгласи да издаде повече от рецептата за успех в 
						по-малко от 2000 символа: 
						 
						Как започна всичко? 
						П: В интернет. Докато бях в Лондон и търсех работа като 
						помощник-барман, случайно попаднах на обява за работа в 
						поп-ъп ресторант. Наеха ме и видях отблизо какво се 
						случва на такива места. Тогава си спомних за времето, 
						когато по време на събора в Пазарджик по кебапчийниците 
						се струпваха огромни тумби от прегладнели посетители, а 
						кебапчетата обикновено свършваха преди да е приключил 
						панаирът. По подобен модел направих и моя кебапчийница. 
						От скрап материали сглобих самия ресторант, който мога 
						да разглобя и събера в багажника на пикап, а с малко 
						събрани пари направих първата вечеря, на която 
						присъстваха приятели и познати. 
						 
						А бързо ли се популяризира? 
						П: Не особено. Обаче всичко се промени, когато хората 
						научиха за бобената яхния с наденички. После се появиха 
						и другите рецепти – паста с боб, боб по овчарски, бобена 
						„Снежанка”, мусака с наденички, баница с наденички и 
						наденички с грахова паста. Все пак отсъствието на тези 
						продукти е като маса без хляб. 
						 
						Кое прави този тип ресторанти осъществим? 
						П: Основно това, че мога да приключа всичко в момента, в 
						който реша, а от друга страна – липсва обвързаността с 
						определено място. Този петък съм под моста, в четвъртък 
						съм на друго място. А и всичко си правя сам. 
						 
						А как рекламираш ? 
						П: В социалните мрежи. 
						 
						В дългосрочен план това добра инвестиция ли е за 
						бизнеса? 
						П: Напълно. Може да прозвучи нескромно, но докато бобът 
						с наденица, който приготвям, е по-популярен сред 
						клиентите ми, отколкото този по кръчмите тук, 
						ресторантът може да се задържи и още. 
						 
						Ок, ясно че бобът ти е съвършен, но как успя да 
						наложиш такова разпознаване на ресторанта си за толкова 
						кратък период от време? 
						П: Както казват местните – smash and grab и много пиар. 
						Всичко говори само за себе си. 
						 
						А има ли и други като теб из града? 
						П: Възможно е, но не мога да издавам, такава е 
						философията ни. 
						 
						Според теб поп-ъп революцията ще успее ли да се 
						задържи или ще отшуми бързо? 
						П: Със сигурност има много за развиване, а и все пак 
						тепърва навлиза в Европа. 
						 
						Какъв съвет ще дадеш на някой, който 
						обмисля/възнамерява да отвори собствен поп-ъп? 
						П: Ако има добра идея – да я преследва. Трудно е да 
						започнеш, останалото е просто жужене. 
						 
						Една рецепта? 
						П: В духа на последвалите събития, една рецептичка за 
						Анти-бунт сплескани наденички. Няма нищо друго като това 
						да видиш как пред очите ти пламват градове и диви 
						размирици, които да събудят бунтовния дух вътре в теб, 
						заспалия расист или какъвто човек си. Аз съм повече 
						конформист, а и мен това, което се случва, не ме касае 
						особено, както и повечето съграждани. Тук националната 
						гордост ескалира едва след петата пинта и се храни с 
						преработени, неопределени месни продукти и сол. 
						Сплесканата наденичка се смята за национален символ, а с 
						нея можеш и да биеш размирните младежи. 
						 
						Рецептата е за наденички с кашав грах. 
						 
						Честно казано, някой би приготвил подобни наденички само 
						в случай, че храната в хладилника му не се готви в 
						микровълнова фурна. Въпреки това, приготвянето им е 
						опасно лесно. Забърква се и предястие от разкашкан грах 
						за потапяне и по този начин спасяваме британското 
						общество с всяка хапка. 
						 
						Необходими продукти: 
						пакет притеснително евтини наденички 
						буца брашно 
						1 лъжичка бакпулвер 
						2 яйца 
						мляко  
						бира 
						много сол 
						консерва грах 
						сол 
						сол 
						буца масло 
						4 или 5 с.л. заквасена сметана 
						олио за пържене 
						сол на вкус 
						 
						1. Овалват се отровните наденици в брашно и се потапят в 
						сгорещена мазнина. Те най-вероятно са произведени от 
						остатъци от свински перинеум, затова за по-сигурно – 
						двойно запържване. 
						2. Разбиват се яйцата заедно с млякото, бакпулвера и 
						сол, долива се бира и се сгъстява с брашно. Потапят се 
						вече веднъж запържените наденици в помията и се пържат 
						отново. 
						3. Пържете! Оставете ги да се пържат докато не станат 
						златисти, а после ги извадете и оставете да се охлаждат. 
						4. Междувременно граховата слуз. Аз използвам 
						консервиран грах за 15 пенса. Ако намерите по-евтини 
						зеленчуци с по-малко хранителни стойности, черпя с 
						разликата. Омесват се граха с маслото и сметаната + сол, 
						а след това се омачква, като пастет. 
						 
						Това е. Великобритания в чиния. За по-истинско 
						преживяване пакетираме и консумираме в Испания. 
						 
						Бон апети 
						
						  
						Илюстрации: Интернет 
						 
  
						 |