| 
						 Английската столица и нейните 
						обитатели лъстиво привикват двама български студенти – 
						Александър Вълков (Англия, 21) и Валентино Георгиев 
						(Англия, 21), но ще откликнат ли те на повика им или ще 
						се придържат към „своите”? Вижте спора им за/против 
						друженето с българи в чужбина. 
						ПРОТИВ 
						Причини за разрухата 
						В резултат на дълги години управление на България по 
						методи на основополагащите фигури на науката социология 
						– Карл Маркс и Фридрих Енгелс – и под влияние на 
						„мощния“ Съветски съюз, българите са се привързали към 
						начин на мислене, напълно противоположен на този на 
						развитието и прагматизма. Българите носят в себе си 
						желание за успех и надмощие над другите, но това да бъде 
						постигнато не с академични успехи и креативност, а с 
						уреждане от познати по партийна, роднинска или 
						приятелска връзка. Българите отхвърлят истинската 
						ценностна система, стояща в основата на конфуцианството, 
						и вместо това обръщат внимание на клюката, пошлостта и 
						използването на прийоми за злословене по чужд адрес. За 
						жалост, тази емоционална стагнация се е прехвърлила и в 
						сравнително по-зрелите юноши на България, които ценят 
						по-високо образованието в чужбина и го предпочитат пред 
						българското.  
						
						  
						
						"Повит в одеало от посредственост, 
						души се геният на нашето време." 
						Днес Московският, Букурещкият и 
						Белградският университет вече не са дестинация за 
						получаване на добро образование според младите. 
						Българските момчета и момичета сега предпочитат 
						Великобритания, Австрия, Германия, Холандия, САЩ и дори 
						Япония и Китай като място, от което да се сдобият с 
						диплома за висше образование. Очевидно въвеждането на 
						капиталистическата система и тази на пазарната икономика 
						в България от умни политици, както и членството ни в 
						Европейския съюз са отворили широко вратите към нови 
						възможности за българските граждани, предоставяйки 
						неограничена свобода за движение и реализация. Промяната 
						на средата обаче не е достатъчна, ако няма нравствена и 
						душевна промяна. 
						 
						Проблеми на днешните младежи 
						В резултат на двегодишно пребиваване в столицата на 
						Обединеното кралство – Лондон, мога да твърдя, че имам 
						конкретни наблюдения върху българското студентско 
						общество там и ще се опитам да дефинирам проблемите му. 
						За българските студенти във Великобритания е много 
						трудно да се отърсят от наслагвания дълги години от 
						техните родители модел за праволинейност. Мнозинството 
						от българите в Лондон са запазили своята завист, 
						горделивост, желание за придобиване на материална полза 
						от ближния, ако може без първият да си помръдне дори 
						пръста, недисциплинираност и стимул за подмяна на 
						трудния път към успеха с един друг – на лесните и 
						изгодни действия.  
						 
						Забелязал съм, че доста български студенти във 
						Великобритания създават български общества в градовете, 
						в които учат и живеят, за да празнуват заедно всички 
						български празници и общо-взето да симулират задружност 
						и неразделност. За жалост, тези временни общества 
						съществуват до едно време – общо-взето, докато единият 
						има интерес от другия и обратно. След като отношенията 
						изстинат, се появяват и караниците, и раздялата, а 
						българите са много добри в шумните раздели. Тези 
						български общества са коренно различни от едно истинско 
						единно общество като това, описано от Иван Вазов в “ ... 
						“ (айде, да ви видим колко сте добри по литература – 
						бел.ред.). Разликата е в това, че при сегашните 
						квази-общества отсъстват моралът, истинската 
						привързаност в резултат на общ и достоен произход, и 
						човещината. Именно това са качествата, които са част от 
						ценностната система на малко от българите, независимо в 
						коя част на света са се преселили. 
						 
						Но открито мога да споделя, че освен мнозинството на 
						„надутите” български студенти в чужбина има и такива, от 
						които може да се взима пример. Има и хора, чиито 
						родители отдавна са отхвърлили ценностния модел, 
						втълпяван по времето на комунизма, и които през целия си 
						живот са се придържали към западни идеали и подходи. 
						Децата на такива хора са не само трудолюбиви, но те са и 
						самоинициативни, и от малки разсъждават върху начини, по 
						които ще изградят своята кариера и пътищата, по които ще 
						се движат. Аз съм щастлив, че съм имал възможността като 
						малък да се докосна до култури като тези на Германия, 
						Полша, Естония, Финландия, Дания, Швеция и др., за да 
						мога сега да бъда креативен по свой собствен начин и да 
						знам със сигурност, че нищо на този свят не се постига 
						без труд и аналитично мислене. 
						 
						Западен модел 
						Има смисъл да се въведат модели от гореизброените 
						държави в България не защото на мен така ми харесва, а 
						защото работят. Както за постигане на икономическо чудо, 
						а именно висок икономически растеж и увеличаване на 
						доходите, така и за нравствено прочистване от 
						предразсъдъците и завистта. За тази цел са нужни дълбоки 
						промени в мисленето на българина. Това е единственият 
						начин да станем по-добри и да достигнем по-добър имидж 
						сред другите държави в ЕС, а и сред останалите по света 
						. 
						 
						Заключение 
						Въпреки гореизложената теза, изградена върху негативни 
						впечатления от българските студенти във Великобритания, 
						искам да заявя (от високата трибуна, която му е 
						предоставена – бел.ред.), че аз завинаги ще си остана 
						българин и България ще е моята родна страна. Това, което 
						ме крепи е, че бъдещето е в ръцете на младите. Именно те 
						трябва да търсят модели за подражание от всепризнати в 
						чужбина философи, политици, икономисти и социолози и да 
						разберат, че успехът ще дойде само чрез развиване на 
						прагматичното мислене, дълбоките размишления и 
						разграничаване от комунистическите идеи и прийоми. 
						Младите трябва и да разберат, че лесните пътища водят 
						само до разруха и че краткосрочните решения не 
						разрешават дългосрочни проблеми. 
						 
						Илюстрации: Георги Георгиев 
						  
						 |